Open menu Close menu

Undersøgelsen viser, at børn, der kommer fra familier med flere penge end gennemsnittet, er mere opmærksomme på, at der indsamles oplysninger om dem, fx via cookies, når de er på nettet. De har også bedre styr på end andre børn, at virksomheder deler og bruger de informationerne, som de indsamler om dem.

Undersøgelsen viser også, at unge fra økonomisk ressourcestærke familier har bedre adgang til digitale medier og tv end unge fra mindre ressourcestærke familier. Fx har flere unge deres egen tablet eller computer.

Børnerådets undersøgelse viser, at de unge i mange henseender får noget positivt ud af at bruge medier. 83 pct. siger fx, at de lærer nye ting af at være på nettet, og 40 pct. er enige eller meget enige i, at de sociale medier gør dem mere sociale.

 

Fejl ved indlæsning af Partial View script (fil: ~/Views/MacroPartials/Faktaboks.cshtml)

Om undersøgelsen

Analysen bygger på en spørgeskemaundersøgelse i Børnerådets Børne- og Ungepanel blandt elever i 7. klasse samt opfølgende gruppeinterview med 20 børn. Spørgeskemaundersøgelsen blev gennemført i sommeren 2014.

Relateret viden

Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.