Open menu Close menu

Kære Mattias Tesfaye

Som organisationer, der arbejder for at sikre elevernes trivsel, udvikling og rettigheder, vil vi på det kraftigste fraråde at du uden skelen til forskning og faglige argumenter, strammer ordensbekendtgørelsen med mere fokus på straf og eksklusion. Det virker ikke. Og kan i værste fald føre til mere uhensigtsmæssig adfærd og få udfordringer og konflikter i skolefællesskaberne til at vokse. 

Eleverne mangler ikke sanktioner og eftersidninger, men politikere, der prioriterer ordentlige rammer og ressourcer på deres skole.

Børn og unge gør det godt, når de kan, og uhensigtsmæssig adfærd opstår ikke i et vakuum, men som et resultat af de relationer og rammer børnene tilbydes. Vi skal insistere på, at børn og unge skal være omgivet af voksne, der har mulighed for at arbejde nysgerrigt med at forstå dynamikker og årsager bag deres adfærd og altid med udgangspunkt i det fællesskab børnene indgår i.

Ledere, lærere og pædagoger arbejder hver eneste dag professionelt med at tage vare på alle børn og unges faglige og sociale udvikling og fællesskaber i skolen. De er uddannet i et tidssvarende børnesyn, hvor børns adfærd forstås kontekstafhængigt.

Ministeren siger, at det skal være trygt for alle børn at komme i skole og at det ikke handler om jura, men om pædagogik.

Så langt er vi enige. 

Derfor er det selvfølgelig heller ikke ordentligt over for skolens voksne (og slet ikke over for eleverne!) at man ad bagvejen – ved en bekendtgørelsesændring – indfører et børnesyn, der ikke harmonerer med folkeskolens formålsparagraf og er helt ude af trit med den forskning og det børnesyn, som bør gennemsyre skolens kultur og praksis.

Så lad os gøre dét, der virker. Invitér parterne i Sammen om Skolen til at få skrevet et tidssvarende børnesyn frem i en ændret ordensbekendtgørelse. Så skolens kultur og praksis funderes i en fælles erkendelse af, at udfordrede elever og fællesskaber skal mødes af fagligt funderede pædagogiske indsatser, og at betingelserne for at arbejde med trivselsfremme, tilhør og konflikthåndtering styrkes.

Fordi vi ikke kan acceptere, at børn, der i forvejen står på kanten af fællesskabet, svigtes.

På vegne af

Børnerådet, Børns Vilkår, Danske Skoleelever, De Anbragtes Vilkår, Red Barnet, Skole og Forældre, og UNICEF Danmark

Relateret viden

Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.
Skole og uddannelse

Unge uden lovligt ophold skal beskyttes som de mindreårige, de er

Høring over udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om Det Centrale Personregister og forskellige andre love (Afskæring af udlændinge, som opholder sig ulovligt i Danmark, fra offentlige tilbud m.v.)
Skole og uddannelse

Debatindlæg: Vi risikerer at svigte de elever, vi skal beskytte, hvis lærere og pædagoger får flere magtbeføjelser

Organisationer advarer mod at udvide læreres adgang til fysisk indgriben i skolen og opfordrer i stedet til tydeligere regler, forebyggelse og styrkede relationer mellem børn og voksne. Det skriver forperson for Børnerådet, Bente Boserup, sammen med en række andre aktører i et debatindlæg i Jyllands-Posten.
Skole og uddannelse

Børnerådet efterlyser styrket fokus på effektiv håndhævelse af børns rettigheder, når de er i praktik som led i juniormesterlære

Børnerådets bemærkninger til udkast til ny bekendtgørelse om visse forhold ved folkeskoleelevers deltagelse i praktik m.v. og udkast til bekendtgørelse om tilsynet med elever i skoletiden.
Skole og uddannelse

Debatindlæg: Juniormesterlæren stiller kommuner og skoler i en urimelig situation

Fundamentet under den stort anlagte ordning om juniormesterlære er hverken halvt eller helt færdigstøbt. Det er derfor ikke i orden at sende børn ud i ordningen i sin nuværende form, skriver Børnerådets forperson i et debatindlæg i Skolemonitor.