Open menu Close menu

Lovforslaget udmønter dele af den politiske aftale om styrket FGU som hovedvej for de 43.000 unge uden uddannelse og beskæftigelse.

Børnerådet mener, at FGU udgør et vigtigt undervisningstilbud til de udsatte unge, som endnu ikke er parate til at gå i gang med en ungdomsuddannelse, og ser derfor særdeles positivt på ambitionen om at styrke FGU’en.

Overgang mellem grundskole og FGU, pædagogisk frokostmåltid og obligatorisk seksualundervisning
I Børnerådet har vi tidligere rejst vores bekymring i forhold til overgangen mellem grundskole og FGU, fordi vi ved, at en forudsigelig og kontinuerlig skolegang er vigtig for de mest udsatte unge og udgør en væsentlig beskyttelsesfaktor for udsathed som voksen. Derfor ser vi positivt på forslaget om muligheden for at målgruppevurdere unge til FGU allerede i 9. klasse, og at de unge som led heri vil få mulighed for at komme i et brobygningsforløb på en FGU og afprøve, om det er det rette tilbud for dem. Vi vil dog appellere til en særlig opmærksomhed på, at den fremrykkede målgruppevurdering aldrig må betyde, at elever der, med de rette indsatser og støtte, kan gennemføre en ungdomsuddannelse, ikke får den mulighed.

Ud over et øget fokus på bedre overgange mellem grundskole og FGU hæfter vi os ved prioriteringen af det pædagogiske frokostmåltid, og at der i lighed med de gymnasiale uddannelser indføres obligatorisk seksualundervisning for elever på FGU. Det er gode tiltag.

Friere rammer skal være til fordel for elevernes faglige og sociale udvikling
Børnerådet har ikke forudsætninger for at vurdere lovens intentioner op imod den på finansloven afsatte økonomi, men vi noterer os, at flere organisationer, bl.a. FGU Danmark, ikke mener, at økonomien kan række til at indfri ambitionerne om at styrke uddannelsen. I Børnerådet giver det anledning til bekymring ift. forslaget om at skabe friere rammer til de enkelte FGU-instiutioner.

Statsrevisorernes undersøgelse af FGU-institutionerne af 22. januar 2024 viser, at der allerede under den nuværende lovgivning er institutioner, der ikke fuldt ud overholder loven ift. forløbsplaner og afholdelse af månedlige evaluerings- og vejledningssamtaler med eleverne. Vi kan være bekymrede for, at det går ud over elevernes rettigheder, hvis de nye ambitioner og tiltag skal finansieres samtidig med, at der rettes op på de nuværende problemer med at leve op til loven. Udmøntning af de friere rammer bør derfor følges tæt gennem Børne- og Undervisningsministeriets tilsyn og vejledningsindsats til uddannelserne, så det sikres, at eleverne understøttes i deres faglige, personlige og sociale udvikling på FGU.

 

Relateret viden

Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.

Unge uden lovligt ophold skal beskyttes som de mindreårige, de er

Høring over udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om Det Centrale Personregister og forskellige andre love (Afskæring af udlændinge, som opholder sig ulovligt i Danmark, fra offentlige tilbud m.v.)
Skole og uddannelse

Debatindlæg: Vi risikerer at svigte de elever, vi skal beskytte, hvis lærere og pædagoger får flere magtbeføjelser

Organisationer advarer mod at udvide læreres adgang til fysisk indgriben i skolen og opfordrer i stedet til tydeligere regler, forebyggelse og styrkede relationer mellem børn og voksne. Det skriver forperson for Børnerådet, Bente Boserup, sammen med en række andre aktører i et debatindlæg i Jyllands-Posten.
Skole og uddannelse

Børnerådet efterlyser styrket fokus på effektiv håndhævelse af børns rettigheder, når de er i praktik som led i juniormesterlære

Børnerådets bemærkninger til udkast til ny bekendtgørelse om visse forhold ved folkeskoleelevers deltagelse i praktik m.v. og udkast til bekendtgørelse om tilsynet med elever i skoletiden.
Skole og uddannelse

Debatindlæg: Juniormesterlæren stiller kommuner og skoler i en urimelig situation

Fundamentet under den stort anlagte ordning om juniormesterlære er hverken halvt eller helt færdigstøbt. Det er derfor ikke i orden at sende børn ud i ordningen i sin nuværende form, skriver Børnerådets forperson i et debatindlæg i Skolemonitor.
Skole og uddannelse