Open menu Close menu

I en undersøgelse om unges brug af medier, som Børnerådet har gennemført blandt 2.000 unge i 7. klasse, fortælle de unge, at de føler, de har kontrol over de oplysninger, de deler på nettet. Spørger man nærmere ind til emnet, viser det sig dog, at der ikke er sammenhæng mellem deres oplevelse af kontrol og den viden, de har om, hvordan nettet fungerer. En stor gruppe unge ved ikke, at de efterlader små spor om dem selv på nettet, som fx kan bruges til at målrette reklamer eller spore deres færden online. De ved ikke nok om, hvad der sker med deres private oplysninger på de sociale medier, og de har svært ved at gennemskue, hvornår noget er markedsføring på nettet.

Undersøgelsen viser også, at de unge oplever, at deres forældre ikke interesserer sig for, hvad de laver, når de er online. De unge fortæller, at de meget af tiden er alene, når de ser film og serier på nettet. De oplever også, at deres forældre sætter meget få rammer for, hvad de må se på nettet, hvilke spil de må spille, eller hvor meget de må være på computer eller tablet.

Fejl ved indlæsning af Partial View script (fil: ~/Views/MacroPartials/Faktaboks.cshtml)

Om undersøgelsen

Analysen bygger på en spørgeskemaundersøgelse i Børnerådets Børne- og Ungepanel blandt elever i 7. klasse samt opfølgende gruppeinterview med 20 børn. Spørgeskemaundersøgelsen blev lavet i sommeren 2014.

Relateret viden

Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.