Open menu Close menu

Børnerådet hilser udkastet velkomment og henviser i øvrigt til rådets kommentarer af 6. dec. 2016 til lovforslag om ændring af lov om undervisningsmiljø.

Lov om undervisningsmiljø er meget praksisorienteret og indsatserne bygger på teoretisk og fagligt funderede beslutninger. Derfor er det Børnerådets anbefaling, at der snarest udarbejdes en vejledning til loven. Vejledningen bør både være operativ og instrumentel i forhold til fx udarbejdelse af antimobbestrategier og handlingsplaner, men den bør fx også indeholde overvejelser over inddragelse af elevperspektivet samt overvejelser om, hvornår et problem er af en sådan karakter, at der skal udarbejdes en handlingsplan. Vejledningen bør optegne de præcise retningslinjer for klageinstansen, så misforståelser og fordrejninger undgås. Det bør bl.a. tydeligt fremgå, at alle former for mobning er omfattet, også lærer-elev-mobning. Den bør ydermere indeholde eksempler på spørgsmål, man med fordel kan henvende sig til Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) om for rådgivning og vejledning.
Videre bør vejledningen indeholde klar forvaltningsretlig information om behandlingen af klagesager, således at grundlæggende regler om notatpligt, partshøring, begrundelse etc. kan iagttages på skolerne.

Til de enkelte bestemmelser

§ 1, uddannelsesstedet har 20 arbejdsdage til at vurdere klagen. Fristen er formentlig passende og realistisk. Børnerådet minder dog om, at 20 dage mindst vil udgøre en kalendermåned. Børn har en anden tidsopfattelse end voksne, som kan betyde, at en måned opfattes som meget lang tid. Hertil kommer, at sager som disse typisk har været meget længe undervejs, før der klages.

§ 5, om klagens videresendelse. Børnerådet foreslår, at også sager, der er bortfaldet, videresendes til DCUM til orientering. Hensigten hermed er at styrke løsningen af den videnscenteropgave, der er pålagt centeret.

§ 7, stk. 2, mediering varetages af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Børnerådet foreslår, at evt. mediering henlægges til Dansk Center for Undervisningsmiljø, der har den praktiske tilgang til og erfaring med sagerne. Viden om og erfaring med mediering vil styrke DCUMs funktion på området.

Relateret viden

Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.

Der er behov for tydeligere regler, som indhegner læreres og elevers retssikkerhed ved strengt nødvendige magtanvendelser

Børnerådets bemærkninger til udkast til lovforslag om udtrykkelige bestemmelser om skolens omsorgsansvar og adgang til fysisk indgriben, herunder en udvidet hjemmel til magtanvendelse m.v.
Skole og uddannelse

Alle elever på erhvervsuddannelser har ret til et trygt og udviklende uddannelsesmiljø

Børnerådets bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser, lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø, lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (en markant styrkelse af erhvervsuddannelserne)
Skole og uddannelse

Åbent brev til børne- og undervisningsministeren

Magt løser ikke uro. Det flytter ansvar – fra politikere til børn. Og det belaster de børn, der kigger på. Vi risikerer at stå med uoverskuelige og krævende reparationsopgaver, når tilliden og relationerne i klassefællesskabet skal genoprettes.
Skole og uddannelse

Bente Boserup: Tesfayes forslag om fysisk magt svækker elevernes retssikkerhed

Forslaget om lærernes mulighed for fysisk indgriben i klasselokalet er problematisk. Det optrapper konflikter, svækker retssikkerheden for alle parter og giver kun lærerne flere udfordringer end nu, skriver Bente Boserup.
Skole og uddannelse