Open menu Close menu

Børnerådet har på møder i Justitsministeriet i 2016 foreslået ændringer vedrørende forældelsesfristen for erstatningskrav mod offentlige myndigheder for svigt i sager om overgreb mod børn og om forhøjelse af niveauet for tortgodtgørelse. Rådet kan på denne baggrund tilslutte sig forslagene i udkastet med nedenstående kommentar.

Generelt for forslag om ophævelse af forældelsesfrister kan Børnerådet have den bekymring, som rådet også tidligere har givet udtryk for, at man herved skaber en forventning om oprejsning for offeret for overgreb, men at bevisbyrden ikke kan løftes i retten, fordi overgrebene er sket år tilbage. Virkningen af fristophævelsen kan altså blive den modsatte af den ønskede, nemlig at offeret efter en retssag føler sig yderligere underkendt og nedgjort. Børnerådet anerkender imidlertid de betragtninger, som Justitsministeriet anfører i pkt. 2.1.2. og pkt. 2.2.1 i Bemærkninger til lovforslaget, at der i disse sager er særlige hensyn, der kan gøres gældende, herunder, at nogle ofre først som voksne er i stand til at fortælle andre om overgrebene samt blive klar over muligheden for erstatning og have de nødvendige ressourcer til at føre en sag herom.

Rådet kan også fuldt ud tilslutte sig, at forslaget om offentlige myndigheders ansvar ikke kun omfatter seksuelle overgreb, men overgreb generelt, altså også i sager med andre fysiske eller psykiske overgreb. Rådet bemærker, at det tilsvarende forslag ikke stilles, hvad angår forældelse af gerningsmandens overgreb, der altså kun vedrører specifikt seksuelle overgreb. Det er rådets opfattelse, at bevisbyrden i sager om gerningsmandens overgreb formentlig vil være vanskeligere at løfte end i sager om myndighedernes svigt, og rådet kan på baggrund af de ovennævnte betænkeligheder vedrørende den eventuelt kontraproduktive effekt tilslutte sig denne forskel i forældelsesreglerne.

Det er Børnerådets indtryk, at den gældende 72-timers regel i offererstatningsloven i sager om overgreb mod børn ikke har taget fornødent hensyn til børns særligt sårbare konstitution og deres konkret manglende muligheder for at kontakte myndighederne. Børnerådet hilser derfor forslaget om ophævelse af reglen i disse sager meget velkomment.

Relateret viden

Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.

Vold mod børn – Børn og unges gode råd og kvalificeringer til Social- og Boligministeriets arbejdsgruppe om vold mod børn

Som led i Social- og Boligministeriets nationale arbejdsgruppe om vold mod børn har Børnerådet nedsat og faciliteret et børne- og ungepanel med 14 børn og unge i alderen 6–20 år, som har oplevet vold i hjemmet.
Vold og overgreb

Nyt hæfte: Vold mod børn – fra børn og unges perspektiv

I et nyt hæfte kommer 14 børn og unge med deres råd og perspektiver til, hvordan samfundet kan blive bedre til at forebygge, opspore og handle, når børn udsættes for vold. Det sker som led i Social- og Boligministeriets nationale arbejdsgruppe om vold mod børn.
Vold og overgreb

Forkvinde for De Anbragtes Vilkår og forperson for Børnerådet: 5.000 magtanvendelser er i sig selv alarmerende. Men værre er det, vi ikke ved

Vi hører ofte, at vi skal afbureaukratisere den offentlige sektor. Men ønsket om mindre bureaukrati må aldrig blive en undskyldning for at svigte børns rettigheder.
Vold og overgreb

Fire aktører i fælles debatindlæg: Der er behov for et tidssvarende børnesyn på voldsområdet

Med barnets lov er et tidssvarende børnesyn skrevet tydeligt frem i dansk lovgivning. Det næste skridt på vejen mod en bedre beskyttelse af børn mod vold bør være en national handleplan, som sikrer rammerne for, at børnesynet kan leve i praksis. Det skriver Bente Boserup sammen med tre andre aktører i dette debatindlæg.
Vold og overgreb