Forestil dig en skoleklasse, hvor mere end halvdelen af børnene ikke kan nævne én eneste rettighed, de har ifølge Børnekonventionen.
Desværre er det ikke bare en hypotese – det er virkeligheden i Danmark anno 2025.
Nye, foreløbige resultater fra en undersøgelse af børns kendskab til rettigheder gennemført af UNICEF Danmark og Institut for Menneskerettigheder viser, at alt for mange børn ikke kender deres egne rettigheder.
Det skaber sprækker i det fællesskab, som skolen, fritidsaktiviteterne og hjemmet skal være med til at bygge, når børn ikke kender deres rettigheder. Så mangler de et fundament for at forstå sig selv og hinanden. De mangler redskaber til at sætte grænser og handle, når de oplever uretfærdighed – hos dem selv eller andre.
For børn og unge der lever med handicap eller er i udsatte positioner – for eksempel i anbringelse – er det særlig vigtigt. Det at forstå sig selv som et menneske med rettigheder er noget, som beskytter, når man er barn i systemet.
En rettighedsstafet
Rettigheder er ikke bare jura. Børn har ret til medbestemmelse. Og de har ret til at blive beskyttet mod vold. Rettigheder er rammer for tryghed, for trivsel og for demokrati i børnehøjde.
Rettigheder kan hjælpe børn med at sætte ord på deres behov, og de åbner døre for dialog, omsorg og støtte. Når en klassekammerat er ked af det, bliver mobbet, eller ikke får den nødvendige hjælp, kan vennerne hjælpe. Men det kræver, at børnene har et fælles sprog og en fælles forståelse – og det får de gennem viden om deres rettigheder.
Derfor går Danske Skoleelever, UNICEF Danmark, Institut for Menneskerettigheder, Red Barnet, Danske Handicaporganisationer, De Anbragtes Vilkår og Børnerådet sammen om kampagnen ’Rettighedsstafetten’, hvor alle skoler, folkeskoler og skoler på børne- og ungehjem i Danmark kan deltage.
Det bliver en landsdækkende kampagne, hvor elever skal undersøge, diskutere og dele viden om børns rettigheder. Rettigheder er ikke noget, man får én gang for alle. De skal holdes i live. De skal gøres relevante. Og de skal gives videre. Ligesom en stafet.
Når én skole griber stafetten og arbejder med børns rettigheder i undervisningen, sender de budskabet videre. Når børn selv får ordet og tager ansvar for at sprede kendskabet til deres rettigheder, så begynder vi for alvor at forankre Børnekonventionen i børns liv.
Det er tid til at tage stilling. Tid til at løfte i flok. Tid til at sørge for, at det fællesskab, vi bygger for børnene i dag, hviler på et fundament af rettigheder, respekt og ansvar.
For et barn, der kender sine rettigheder, er ikke bare bedre rustet til at passe på sig selv. Det barn er også bedre rustet til at passe på andre.
Debatindlægget er bragt i Skolemonitor. Find indlægget her.