Open menu Close menu

Børnerådet, Danske Skoleelever og UNICEF Danmark har sammen udgivet rapporten Medbestemmelse i undervisningen – fra elevernes perspektiv, som undersøger, hvordan danske skoleelever oplever deres ret til at blive inddraget i undervisningen imødekommes.

Med input fra over 1.800 elever viser undersøgelsen en klar sammenhæng mellem elevernes trivsel og deres mulighed for medbestemmelse i undervisningen. 

Nøgleresultater fra undersøgelsen:

  • 3 ud af 5 elever svarer, at de sjældent eller aldrig er med til at bestemme, hvad de arbejder med i undervisningen.

  • Under 10 % af eleverne oplever, at undervisningen ofte tilpasses deres interesser. 

  • Over halvdelen af eleverne ønsker sig mere medbestemmelse i undervisningen.

Rapporten munder ud i en række anbefalinger til, hvordan medbestemmelse og elevinddragelse kan bliver en del af fagfornyelse i folkeskolen. 

 

Anbefaling til ekspertgruppen for fagfornyelsen

Anbefaling 1: Skriv medbestemmelse i undervisningen ind i beslutningsgrundlaget til forligskredsen.

Anbefalinger til politikere

Anbefaling 2: Skriv medbestemmelse ind i opdraget til fagudvalgene.

Anbefaling 3: Fokusér på elevinddragelseskompetencer i evaluering af læreruddannelsesreform. 

Anbefaling 4: Prioritér og investér i forskning og udvikling af læringsmaterialer om medbestemmelse i undervisningen.

Anbefalinger til fagudvalgene, der skal udvikle folkeskolens nye fagplaner

Anbefaling 5: Udvikl en inddragelsesdidaktik for alle fag.

Anbefaling 6: Involvér eleverne i udviklingsarbejdet med de nye fagplaner. 

Anbefaling til professionshøjskolerne

Anbefaling 7: Prioritér elevinddragelseskompetencer
på læreruddannelsen og efter- og videreuddannelse. 

Anbefaling til skoleledelserne

Anbefaling 8: Prioritér inddragelse og medbestemmelse i skolekulturen og det faglige fundament for skolen. 

 

Relateret viden

Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.
Skole og uddannelse

Bente Boserup: Tesfayes forslag om fysisk magt svækker elevernes retssikkerhed

Forslaget om lærernes mulighed for fysisk indgriben i klasselokalet er problematisk. Det optrapper konflikter, svækker retssikkerheden for alle parter og giver kun lærerne flere udfordringer end nu, skriver Bente Boserup.
Skole og uddannelse

Kronik: “Politi­kere og arbejds­gi­vere skylder de unge et ordent­ligt arbejds­marked”

Mens politikerne ønsker flere unge ud i fritidsjob og lærepladser, mangler der stadig trygge rammer og sikkerhed for børn og unge under 18 år – mange oplever brud på rettigheder og utrygge arbejdsvilkår.
Skole og uddannelse

Unge uden lovligt ophold skal beskyttes som de mindreårige, de er

Høring over udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om Det Centrale Personregister og forskellige andre love (Afskæring af udlændinge, som opholder sig ulovligt i Danmark, fra offentlige tilbud m.v.)
Skole og uddannelse

Debatindlæg: Vi risikerer at svigte de elever, vi skal beskytte, hvis lærere og pædagoger får flere magtbeføjelser

Organisationer advarer mod at udvide læreres adgang til fysisk indgriben i skolen og opfordrer i stedet til tydeligere regler, forebyggelse og styrkede relationer mellem børn og voksne. Det skriver forperson for Børnerådet, Bente Boserup, sammen med en række andre aktører i et debatindlæg i Jyllands-Posten.