Open menu Close menu

Børnerådet støtter forslaget om at afskaffe uddannelsesparathedsvurderingen og studievalgsportfolioen og i stedet styrke vejledningsindsatsen.

Børnerådet mener ikke, at uddannelsesparathedsvurderingen har været det rette værktøj til at støtte den enkelte elev i at komme trygt og godt videre i en uddannelsesaktivitet. Det glæder derfor rådet, at arbejdsgruppen er kommet med klare anbefalinger om at afskaffe vurderingen, og at der med aftale af 21. april 2023 er bred politisk opbakning.

Børnerådet bemærker, at arbejdsgruppen ikke alene har fundet, at arbejdet med uddannelsesparathedsvurderingen har været bureaukratisk og ressourcetungt for skolerne, men også har fremmet individualisering og selvansvar blandt eleverne.

Det stemmer overens med Børnerådets egen undersøgelse fra 2018 ”Pres på Ungdomslivet”, hvor uddannelsesparathedsvurderingen får en del af skylden for det pres, de unge oplever. I samme undersøgelse udtrykker mange unge desuden, at de ikke føler sig klædt på til at træffe valg om deres videre uddannelsesforløb, og at de er bekymrede for at vælge forkert.

Derfor mener Børnerådet at det er vigtigt, at de ressourcer, der frigives fra arbejdet med uddannelsesparathedsvurderingen omsættes til en målrettet skole – og vejledningsindsats med udgangspunkt i den enkelte elevs forudsætninger, ønsker og behov.

Børnerådet anbefaler, at ændringerne i vejledningsindsatserne evalueres med inddragelse af de unge selv. De unges input er vigtige i bestræbelserne på at understøtte, at alle unge oplever at komme trygt og godt videre i en uddannelsesaktivitet.

Relateret viden

Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.

Unge uden lovligt ophold skal beskyttes som de mindreårige, de er.

Høring over udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om Det Centrale Personregister og forskellige andre love (Afskæring af udlændinge, som opholder sig ulovligt i Danmark, fra offentlige tilbud m.v.)
Skole og uddannelse

Debatindlæg: Vi risikerer at svigte de elever, vi skal beskytte, hvis lærere og pædagoger får flere magtbeføjelser

Organisationer advarer mod at udvide læreres adgang til fysisk indgriben i skolen og opfordrer i stedet til tydeligere regler, forebyggelse og styrkede relationer mellem børn og voksne. Det skriver forperson for Børnerådet, Bente Boserup, sammen med en række andre aktører i et debatindlæg i Jyllands-Posten.
Skole og uddannelse

Børnerådet efterlyser styrket fokus på effektiv håndhævelse af børns rettigheder, når de er i praktik som led i juniormesterlære

Børnerådets bemærkninger til udkast til ny bekendtgørelse om visse forhold ved folkeskoleelevers deltagelse i praktik m.v. og udkast til bekendtgørelse om tilsynet med elever i skoletiden.
Skole og uddannelse

Debatindlæg: Juniormesterlæren stiller kommuner og skoler i en urimelig situation

Fundamentet under den stort anlagte ordning om juniormesterlære er hverken halvt eller helt færdigstøbt. Det er derfor ikke i orden at sende børn ud i ordningen i sin nuværende form, skriver Børnerådets forperson i et debatindlæg i Skolemonitor.
Skole og uddannelse