Open menu Close menu

Børnerådet har på møder i Justitsministeriet i 2016 foreslået ændringer vedrørende forældelsesfristen for erstatningskrav mod offentlige myndigheder for svigt i sager om overgreb mod børn og om forhøjelse af niveauet for tortgodtgørelse. Rådet kan på denne baggrund tilslutte sig forslagene i udkastet med nedenstående kommentar.

Generelt for forslag om ophævelse af forældelsesfrister kan Børnerådet have den bekymring, som rådet også tidligere har givet udtryk for, at man herved skaber en forventning om oprejsning for offeret for overgreb, men at bevisbyrden ikke kan løftes i retten, fordi overgrebene er sket år tilbage. Virkningen af fristophævelsen kan altså blive den modsatte af den ønskede, nemlig at offeret efter en retssag føler sig yderligere underkendt og nedgjort. Børnerådet anerkender imidlertid de betragtninger, som Justitsministeriet anfører i pkt. 2.1.2. og pkt. 2.2.1 i Bemærkninger til lovforslaget, at der i disse sager er særlige hensyn, der kan gøres gældende, herunder, at nogle ofre først som voksne er i stand til at fortælle andre om overgrebene samt blive klar over muligheden for erstatning og have de nødvendige ressourcer til at føre en sag herom.

Rådet kan også fuldt ud tilslutte sig, at forslaget om offentlige myndigheders ansvar ikke kun omfatter seksuelle overgreb, men overgreb generelt, altså også i sager med andre fysiske eller psykiske overgreb. Rådet bemærker, at det tilsvarende forslag ikke stilles, hvad angår forældelse af gerningsmandens overgreb, der altså kun vedrører specifikt seksuelle overgreb. Det er rådets opfattelse, at bevisbyrden i sager om gerningsmandens overgreb formentlig vil være vanskeligere at løfte end i sager om myndighedernes svigt, og rådet kan på baggrund af de ovennævnte betænkeligheder vedrørende den eventuelt kontraproduktive effekt tilslutte sig denne forskel i forældelsesreglerne.

Det er Børnerådets indtryk, at den gældende 72-timers regel i offererstatningsloven i sager om overgreb mod børn ikke har taget fornødent hensyn til børns særligt sårbare konstitution og deres konkret manglende muligheder for at kontakte myndighederne. Børnerådet hilser derfor forslaget om ophævelse af reglen i disse sager meget velkomment.

Relateret viden

Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.

Fire aktører i fælles debatindlæg: Der er behov for et tidssvarende børnesyn på voldsområdet

Med barnets lov er et tidssvarende børnesyn skrevet tydeligt frem i dansk lovgivning. Det næste skridt på vejen mod en bedre beskyttelse af børn mod vold bør være en national handleplan, som sikrer rammerne for, at børnesynet kan leve i praksis. Det skriver Bente Boserup sammen med tre andre aktører i dette debatindlæg.
Vold og overgreb

Høringssvar: Børn skal beskyttes – også mod seksuelt krænkende materialer

Børnerådets bemærkninger til høring vedrørende lovforslag om ændring af straffeloven, retsplejeloven og lov om Offerfonden (Styrket indsats mod seksuelt krænkende materiale m.v.).
Vold og overgreb

Debatindlæg: Du kan bare true eller overfuse børn i gymnastikhallen. Der er psykisk vold nemlig ikke strafbart

På nuværende tidspunkt er det kun strafbart at udøve psykisk vold mod børn i hjemmet – og ikke til f.eks. fritidsaktiviteter. Et hul i loven, skriver Børnerådets forperson i dette debatindlæg i Jyllands-Posten.
Vold og overgreb

Overgreb mod børn giver altid anledning til bekymring: Selvfølgelig skal der i disse sager foretages en børnefaglig undersøgelse

Børnerådets bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af barnets lov og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Rettelse af mangler og tydeliggørelse af reglerne i barnets lov om underretning og målgruppe for hjælp og støtte til børn og unge med nedsat funktionsevne m.v.)
Vold og overgreb