Open menu Close menu

Næst efter det at have et hjem og en tryg base så er skolen børns vigtigste arena. Det er der, børn finder fællesskab og venner. Det er der, de øver sig i at være sammen med andre. Det er der, de opbygger den faglige ballast, der skal til for at få adgang til uddannelse og job.

Sådan er det bare langt fra for alle anbragte børn. Store huller i skolegangen og mange skoleskift betyder, at de ikke har samme adgang til den faglige udvikling, skolens fællesskaber og de gode skoleoplevelser som andre børn.

Sammen med en gruppe anbragte og tidligere anbragte unge har vi arbejdet på at finde løsninger på, hvad der skal til for at anbragte børn får en god skolegang. Først og fremmest skal børnenes skolegang være et afgørende fokusområde i enhver anbringelse. Derfor har vi formuleret otte principper og en række konkrete anbefalinger, der kan forbedre skolegangen for anbragte børn.

""

Læs de otte principper og anbefalingerne her

Hent policy paper
""

Læs baggrundsnotatet for de otte principper her

Hent baggrundspapir

Læs debatindlægget "Vi savner fokus på anbragte børns skolegang" af Agi Csonka, formand for Børnerådet og David Adrian Petersen, formand for De Anbragtes Vilkår

 

Relateret viden

Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.
Anbringelse

Debatindlæg: Politikerne skal snart forhandle midler til plejefamiliereform. Sådan bruger de pengene klogt

Om lidt skal politikerne forhandle om en årlig ramme på 50 millioner kroner i den kommende plejefamiliereform. Selvom det er småpenge i det store regnskab for anbringelser, kan forhandlingerne blive første skridt i den rigtige retning, skriver Bente Boserup.
Anbringelse

Ny rapport: 18 børn og unge fortæller om at blive anbragt og bo i en plejefamilie

I dag lancerer Børnerådet rapporten Inde fra plejefamilien, hvor 18 børn og unge fortæller om deres oplevelser af at blive anbragt og bo i en plejefamilie. Rapporten viser, at tryghed og stabilitet står øverst på ønskelisten hos børnene, samtidig med at de fortæller, at de bliver påvirket af plejefamiliens vilkår. Udover rapporten præsenterer Børnerådet fem anbefalinger til den forestående reform af plejefamilieområdet.
Anbringelse

Børnerådets anbefalinger til plejefamilieområdet

Plejefamilier skal have en mere stabil og forudsigelig aflønning og have adgang til uddannelse, støtte og supervision i langt højere omfang end i dag. Og så skal en plejefamiliereform tage afsæt i børnenes behov. Læs Børnerådets fem anbefalinger til en reform af plejefamilieområdet.
Anbringelse

Inde fra plejefamilien

Med rapporten Inde fra plejefamilien præsenterer Børnerådet en kvalitativ analyse af interviews med 18 børn og unge, som har erfaringer med at blive anbragt og bo i plejefamilier.