Open menu Close menu

Ifølge FN's Børnekonvention har børn og unge ret til hvile og fritid, til at lege og dyrke fritidsinteresser og til frit at deltage i det kulturelle og kunstneriske liv. Børnerådets nye undersøgelse sætter fokus på unges fritidsliv. Vi har spurgt 1659 elever i 9. klasse, hvad det gode fritidsliv er for dem, hvad de bruger tiden på, og hvad de gerne vil have mere tid til.

Ifølge de unge selv er det gode fritidsliv kendetegnet ved nære sociale relationer til venner og familie, tid og frihed til at gøre, hvad de har lyst til, og fritidsaktiviteter og sport. Manglen på disse faktorer er samtidig det, der kendetegner det dårlige fritidsliv.

89 pct. af de unge i 9. klasse har et godt fritidsliv, som er både aktivt og indholdsrigt, og disse unge trives i høj grad. De er fysisk aktive, laver lektier, går til faste fritidsaktiviteter, er sammen med venner og familie, har fritidsjob eller frivilligt arbejde, spiller computer, er på sociale medier og finder tid til at slappe af.

Men der er også en mindre gruppe på 11 pct. af de unge, der vurderer, at de har et dårligt fritidsliv og savner nogen at være sammen med. De har hverken tid eller overskud til at lave det, de gerne vil, og de oplever, at skolearbejde og andre forpligtelser fylder for meget, når de har fri. Der er en klar sammenhæng mellem oplevelsen af ikke at have tid nok og lav livstilfredshed, ensomhed samt symptomer på mistrivsel.

Mistrivslen blandt børn og unge stiger og set i det lys, er det positivt, at vi kan konstatere, at størstedelen af de unge synes, at de har et godt fritidsliv. Mette With Hagensen
Formand for Børnerådet

- Mistrivslen blandt børn og unge stiger og set i det lys, er det positivt, at vi kan konstatere, at størstedelen af de unge synes, at de har et godt fritidsliv. Men for nogle unge opleves fritiden ikke som et frirum, og denne gruppe skal vi være særligt opmærksomme på, for de mistrives i højere grad end andre unge, siger Børnerådets formand Mette With Hagensen.

Børnerådets undersøgelse tegner et billede af fornuftige og velreflekterede unge, der udnytter fritidslivet til fulde og er gode til at prioritere mellem alle de ting, de gerne vil nå. De gør både det, de har lyst til, og vil samtidig gerne gøre det, der forventes af dem.

Børnerådets formand, Mette With Hagensen, mener, at der er brug for at sætte mere fokus på fritidslivet og de unges ret til selvbestemmelse, rekreation og fri tid.

Det er vigtigt, at vi anerkender og respekterer, at børn og unges liv uden for skolen er lige så vigtigt for deres trivsel og muligheder i livet. Mette With Hagensen
Formand for Børnerådet

- Det er vigtigt, at vi anerkender og respekterer, at børn og unges liv uden for skolen er lige så vigtigt for deres trivsel og muligheder i livet. Vi voksne taler meget om work-life balance i relation til stress, og på samme måde bør vi tale om balancen mellem skole og fritidsliv, når vi adresserer mistrivsel og præstationspres blandt børn og unge.

""

Læs Børnerådets Børneindblik 1/19: Det gode fritidsliv er venner, tid og frihed

Hent Børneindblik
Fejl ved indlæsning af Partial View script (fil: ~/Views/MacroPartials/Faktaboks.cshtml)

Om undersøgelsen

Analysen bygger på en spørgeskemaundersøgelse blandt 1659 elever i 9. klasse i Børnerådets Børne- og Ungepanel. De elever, som har besvaret spørgeskemaet, er repræsentative for elever i danske 9. klasser i forhold til køn, etnicitet, alder og region.

Relateret viden

Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.