Open menu Close menu

Lovforslaget tydeliggør, at kommunen har ansvaret for at overholde reglerne, når elever skal fritages for undervisningen i fag på interne skoler. Desuden fremgår det af lovforslaget, at de interne skoler skal indberette resultater fra 9. klasseprøver.

Rådet bifalder en præcisering af reglerne, der sikrer, at kommunen dokumenterer grundene til at fritage eleven. Hvis man tydeliggør årsagerne til fritagelsen, kan det skabe grundlag for en yderligere belysning af anbragtes forudsætninger for at følge og drage nytte af undervisning i det danske skolesystem.

Børnerådet er imidlertid bekymret for, om den foreslåede præcisering kan medføre, at kommunen undlader at vurdere eleven. Det kan være tilfældet, hvis kommunen ikke tidligere har overholdt reglerne pga. manglende ressourcer. Børnerådet ser gerne, at der følges op på forslaget, bl.a. ved at indhente et børneperspektiv på, hvorvidt barnet er blevet hørt og inddraget omkring mulighederne for fritagelse for undervisning.

Børnerådet mener, at det er helt afgørende, at elever på interne skoler altid oplever, at der tages udgangspunkt i deres situation. Det betyder også, at kommunen skal bidrage til, at skoletilbuddet kan tage individuelle hensyn for at sikre elevens trivsel og udvikling. Eleven skal nemlig opleve sig rummet i skoletilbuddet og ikke stilles overfor krav, som er umulige at honorere.
Elever på interne skoler har oftest et massivt behov for støtte og har ofte ikke kunnet deltage i undervisning på en almindelig skole. Det er helt afgørende, at disse børn og unge får de optimale muligheder for støtte til de særlige behov, de har. Det må indholdet af det enkelte barns undervisningstilbud aldrig modvirke.

Indførelsen af en ny § 15, stk. 1, nr. 7 forpligter kommunen til at give oplysninger om skolens resultater og forhold til Børne- og Undervisningsministeriet. Det fremgår dog ikke, hvorvidt ministeriet påtænker at offentliggøre skolernes resultater, når de har indberettet disse. Med afsæt i ovenstående begrundelse er det imidlertid Børnerådets opfattelse, at resultaterne bør holdes adskilt fra almindelige skolers resultater.

Relateret viden

Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.

Børnerådet støtter ambitionen om en styrket FGU

Børnerådets bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om forberedende grunduddannelse, lov om institutioner for forberedende grunduddannelse og forskellige andre love (Mere fleksible rammer til at tilrettelægge forberedende grunduddannelse, smidigere overgang til den forberedende grunduddannelse, forbedrede muligheder for elever på erhvervsgrunduddannelsen og bedre rammer om forberedende grunduddannelse)
Skole og uddannelse

Børns faglige og trivselsmæssige udfordringer kan hverken testes eller straffes væk

Børnerådets bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne- og ungeydelse (Ophævelse af revisionsbestemmelse)
Skole og uddannelse

Debatindlæg: Antifraværs-strategi skal sikre børn og unges ret til undervisning og trivsel

Antallet af børn og unge med langvarigt skolefravær når nye højder. Det er en bunden opgave at få indrettet vores skoler, så alle børn og unge vælger skolen til. Og går det skævt, skal skolen straks stå klar med en hjælpende hånd, så barnet eller den unge kan hjælpes tilbage i fællesskabet.
Skole og uddannelse

Børnerådet bakker op om afskaffelse af uddannelsesparathedsvurdering til fordel for en målrettet skole og vejledningsindsats

Børnerådets bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal indsats for unge under 25 år og forskellige andre love (afskaffelse af uddannelsesparathedsvurdering, udvidelse af den sammenhængende plan for vejledning og afskaffelse af krav om studievalgs-portfolio).
Skole og uddannelse