Open menu Close menu

Generelt bemærker Børnerådet det meget store antal standardiserede og obligatoriske tests, der med tiden er blevet indført i folkeskolen. Det bekymrer rådet, fordi fokus på barnet som et unikt, selvstændigt og ansvarligt menneske kan forsvinde i en automatiseret målekultur. Gode, relevante tests på det rigtige tidspunkt er et vigtigt redskab, hvorimod ureflekteret brug kan medvirke til marginalisering af elever, der ikke passer ind i normen.

Børnerådet kan tilslutte sig den foreslåede ændring af § 18, stk. 2, hvor det præciseres, at alle elever i folkeskolen har ret til at udvikle sig fagligt og socialt og trives i skolens faglige og sociale fællesskaber, og at ansvaret for dette påhviler skolens leder.

Børnerådet hilser forslagene om ordblindetest på 3. klassetrin og om retskrav på ordblindetest på 4. klassetrin velkomne. Det bør dog fremgå af § 3, stk.2, at testen på 4. trin også skal foretages på elevens forslag, ikke alene forældrenes. Dermed inddrages eleven i beslutningsprocessen, ligesom det sker efter § 3, stk.1, om testen på 3. klassetrin.

Relateret viden

Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.

Unge uden lovligt ophold skal beskyttes som de mindreårige, de er.

Høring over udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om Det Centrale Personregister og forskellige andre love (Afskæring af udlændinge, som opholder sig ulovligt i Danmark, fra offentlige tilbud m.v.)
Skole og uddannelse

Debatindlæg: Vi risikerer at svigte de elever, vi skal beskytte, hvis lærere og pædagoger får flere magtbeføjelser

Organisationer advarer mod at udvide læreres adgang til fysisk indgriben i skolen og opfordrer i stedet til tydeligere regler, forebyggelse og styrkede relationer mellem børn og voksne. Det skriver forperson for Børnerådet, Bente Boserup, sammen med en række andre aktører i et debatindlæg i Jyllands-Posten.
Skole og uddannelse

Børnerådet efterlyser styrket fokus på effektiv håndhævelse af børns rettigheder, når de er i praktik som led i juniormesterlære

Børnerådets bemærkninger til udkast til ny bekendtgørelse om visse forhold ved folkeskoleelevers deltagelse i praktik m.v. og udkast til bekendtgørelse om tilsynet med elever i skoletiden.
Skole og uddannelse

Debatindlæg: Juniormesterlæren stiller kommuner og skoler i en urimelig situation

Fundamentet under den stort anlagte ordning om juniormesterlære er hverken halvt eller helt færdigstøbt. Det er derfor ikke i orden at sende børn ud i ordningen i sin nuværende form, skriver Børnerådets forperson i et debatindlæg i Skolemonitor.
Skole og uddannelse