Open menu Close menu

Børnerådet anerkender aftalepartiernes ambition om at begrænse de forstyrrelser, som private telefoner kan udgøre og ambitionen om at indføre indholdsfiltrering, der blokerer adgang til hjemmesider, der ikke har undervisningsmæssig eller pædagogisk relevans.

Ambitionen bør forløses med respekt for børns ret til information og inddragelse
Det er Børnerådets vurdering, at en skole uden forstyrrelser fra private mobiltelefoner og distraktioner fra hjemmesider uden undervisningsmæssig eller pædagogisk relevans som udgangspunkt er egnet til at understøtte elevernes ret til undervisning, der fremmer social og faglig trivsel i overensstemmelse med børnekonventionens art. 3 om barnets bedste og art. 29 om uddannelsens formål.

Børns tid i skole og fritidstilbud skal være reserveret til at sikre deres ret til læring, leg, udvikling og tryghed i undervisnings- og børnemiljøer, som understøtter trivsel og deltagelsesmuligheder. Vi ved fra undersøgelser, at mobiltelefoner og hjemmesider uden undervisningsmæssig eller pædagogisk sigte kan forstyrre eleverne og utilsigtet stjæle opmærksomhed og tid fra det egentlige formål i skolen.

(1)

 Det er imidlertid Børnerådets vurdering, at det er afgørende, at indholdsfiltrering og mobilpolitikker sker i overensstemmelse med både børnekonventionens art. 12 om børns ret til at blive inddraget i alle forhold, der vedrører dem, og art. 17 om børns ret til information.

Indholdsfiltrering
Det er Børnerådets vurdering, at den indholdsfiltrering, som lovforslaget lægger op til, herunder blokering af sociale medier, spil, shopping- og streamingtjenester, er fornuftig. Disse sider har som udgangspunkt ikke et undervisningsmæssigt formål og indeholder ofte fastholdelsesmekanismer, der kan udfordre elevernes opmærksomhed. Undersøgelser viser desuden, at besøg på eksempelvis sociale medier eller spilsider ikke altid er et bevidst valg, men kan være en vanebaseret distraktion, som kan reduceres eller helt fjernes, når adgangen blokeres via en firewall.

(2)

Børnerådet har dog en opmærksomhed på, at indholdsfiltreringen sker i overensstemmelse med børns ret til information i medfør af børnekonventionen art. 17, herunder at det løbende vurderes, om indholdsfiltreringen er hensigtsmæssigt sat op og blokerer de kategorier, der aktuelt ikke har et undervisningsmæssigt eller pædagogisk sigte.

(3)

 

  • Børnerådet anbefaler derfor, at opsætningen af indholdsfiltreringen, herunder omfattede kategorier, løbende genbesøges med henblik på at balancere hensynet til elevernes ret til information.

Mobilfrie politikker
9 ud af 10 skoler har allerede et mobilforbud i undervisningstiden

(4)

,  og meget tyder derfor på, at skoler allerede har taget skridt i retning af regeringens ambition.

 

I respekt for lokale initiativer og i overensstemmelse med elevernes ret til at blive inddraget, er det derfor Børnerådets vurdering, at den standardpolitik og vejledning, som ministeriet vil udarbejde, skal fremhæve vigtigheden af, at politikken udarbejdes med udgangspunkt i lokale forhold og med et eksplicit krav om, at eleverne inddrages i overensstemmelse med børnekonventionens art. 12.

At eleverne involveres i udarbejdelsen af mobilfrie politikker er ikke alene afgørende for efterlevelse af elevernes ret til at blive hørt, men også for den lokale opbakning til politikken og dermed for forudsætningerne for, at den reelt efterleves og får den effekt, der tilsigtes.

  • Børnerådet anbefaler på den baggrund, at skolerne forpligtes til at inddrage eleverne i udarbejdelsen af skolens mobilpolitik.

Børnerådet vurderer, at vejledningen bør tydeliggøre, hvordan skoler lokalt beslutter, hvem mobilpolitikken gælder for – elever, ansatte, forældre eller søskende – med særlig opmærksomhed på, hvordan uens regler og lærernes rolle som forbilleder kan påvirke efterlevelsen. Vejledningen bør også understøtte, at undtagelser, fx for elever med særlige behov, sker på baggrund af faglige vurderinger af, hvordan mobiltelefonen kan fremme elevens trivsel og deltagelse. 

  • Børnerådet anbefaler, at vejledningsmaterialet klæder skolerne på til lokale drøftelser om omfanget af regler og undtagelser samt mulige konsekvenser af uens regler.

Det er Børnerådets vurdering, at skoler og fritidstilbud har en særlig opgave, hvor en mobilpolitik indfører nye rammer for brugen af private mobiltelefoner. For elever, der har været vant til, at mobiltelefoner indgår i pauser, frikvarterer eller fritidstilbud, er det vigtigt, at det undervisende og pædagogiske personale tager ansvar for at facilitere alternative aktiviteter. Både enkelte elever og hele elevgrupper kan have behov for støtte til at erstatte tid brugt med telefoner og online fællesskaber med leg og fysiske fællesskaber.

  • Børnerådet anbefaler at ministeriet som led i kommunikationen af nye regler, gør skolerne opmærksomme på, at det er afgørende, at eleverne understøttes i omstillingen til en evt. ny mobilpolitik, herunder til at indgå i leg og fysiske fællesskab.

Der er behov for yderligere tiltag for at styrke elevernes digitale dannelse
Det er Børnerådets vurdering, at der i kølvandet på det aktuelle lovforslag bør være en særlig opmærksomhed på, at børns digitale liv ikke forsvinder ved at blive begrænset i skoletiden og for de yngste elever i fritidstilbud.

Mange klasse- og skolefællesskaber vil fortsat have et digitalt liv sammen uden for skoletiden og de vil fortsat anvende både mobiltelefoner og besøge hjemmesider, der er blokeret på skolens netværk uden for skoletiden. Samtidig ved vi, at 69 procent af de 9-17-årige børn har oplevet digitale krænkelser eller noget andet ubehageligt på nettet

Skoler og fritidstilbud har fortsat en vigtig opgave i at lære eleverne at bruge og forstå digitale værktøjer med omtanke og respekt for egne og andres rettigheder. At klæde eleverne på til at færdes sikkert i den digitale verden handler både om teknologiforståelse og digital dannelse, herunder deres evne til at reflektere over teknologiens betydning for deres og andres liv og rettigheder samt at udvikle sunde digitale vaner.

Det er ikke Børnerådets vurdering, at valgfaget i teknologiforståelse i tilstrækkelig grad løfter skolens opgave med at danne eleverne digitalt og rådet kan have en bekymring for, at det aktuelle lovforslag om mobilfri politikker og indholdsfiltrering kan have den utilsigtede konsekvens, at elevernes digitale dannelse nedprioriteres i det fysiske fravær af mobiltelefoner.

  • Det er derfor Børnerådets anbefaling, at der tages yderligere politiske initiativer med henblik på at styrke elevernes digitale dannelse.

Evaluering af reglerne bliver afgørende
Børnerådet vurderer det som særdeles positivt, at Børne- og Undervisningsministeriets Grundskolepanel vil følge og evaluere udmøntningen af det aktuelle lovforslag, og at der lægges op til, at evalueringen fremlægges for aftalekredsen med henblik på at vurdere behovet for eventuelle justeringer.

Evaluering med inddragelse af eleverne selv er altid vigtig, og særligt på områder, hvor vores viden om lovforslagets effekt fortsat er begrænset på tidspunktet for lovgivningen, som det er tilfældet her.

Relateret viden

Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.

Lovgivning om mobilfrie politikker og indholdsfiltrering skal tage hensyn til børns ret til inddragelse og digital dannelse

Børnerådets bemærkninger til udkast til lov om ændring af lov om folkeskolen og forskellige andre love (obligatorisk mobilfri politik og implementering af indholdsfiltrering på skolers netværk)
Børns digitale liv

20 organisationer i fælles debatindlæg: Vi skal modstå amerikansk pres og fortsætte kampen for bedre beskyttelse online

Reguleringen af sociale medier og andre digitale tjenester er under stærkt pres fra USA. Derfor er det afgørende, at Danmark støtter EU i at styrke og håndhæve lovgivningen, der skal beskytte især børn, kvinder, minoriteter og forbrugere i det hele taget mod overgreb, ulovligt indhold og svindel online. For vi skal ikke have mindre, men mere regulering, skriver 20 organisationer i dette fælles indlæg.
Børns digitale liv

Børnerådets feedback vedr. retningslinjer i forlængelse af forordning om digitale tjenester

Herunder følger Børnerådets bemærkninger til indkaldelse af feedback vedr. retningslinjer i forlængelse af forordning om digitale tjenester.
Børns digitale liv

Definition af skadeligt indhold har betydning for børns digitale sikkerhed

Børnerådets bemærkninger til udkast til høring: Afgrænsning af "skadeligt indhold" og "skadelige funktioner" for børn og unge på sociale medier og andre digitale tjenester.
Børns digitale liv