Børnerådet kommenterer på enkeltelementer af forslaget, som er vurderet til at have betydning for arbejdet med at sikre elevers ret til et trygt og udviklende uddannelsesmiljø, der fremmer trivsel, faglig udvikling og lige muligheder for alle elever.
Afskaffelse af regler og proceskrav må ikke svække kvaliteten i oplæringsvirksomheder
Børnerådet ser som udgangspunkt positivt på ambitionen om at frigive ressourcer til at styrke arbejdet i de faglige udvalg i forhold til at godkende, føre tilsyn samt eventuelt fratage godkendelser fra oplæringsvirksomheder. Fordi det er afgørende for efterlevelsen af elevernes ret til et godt uddannelsesmiljø og forudsætninger for videre uddannelse, at alle godkendte oplæringsvirksomheder er reelt egnet til at understøtte elevens trivsel og faglige udvikling.
Børnerådet gør dog opmærksom på, at det er afgørende at afskaffelsen af krav om de faglige udvalgs indsendelse af hhv. redegørelse om deres indsats med at godkende oplæringsvirksomheder og udviklingsredegørelser hvert tredje år til Børne- og Undervisningsministeriet ikke får utilsigtede konsekvenser for arbejdet med at sikre den nødvendige kvalitet i oplæringsvirksomhederne.
Det er Børnerådets vurdering, at ministeriet løbende bør sikre sig et nationalt overblik over arbejdet med kvaliteten i oplæringsvirksomhederne og systematisk bør indhente oplysninger fra de faglige udvalg om indsatsen med godkendelse, tilsyn og fratagelse af godkendelser fra oplæringsvirksomheder.
- Det er derfor Børnerådets anbefaling, at ministeriet udnytter muligheden for at indhente oplysninger fra de faglige udvalg i en kadence, som muliggør en systematisk national monitorering af de faglige udvalgs arbejde med godkendelse, tilsyn og fratagelse af godkendelse fra oplæringsvirksomheder.
Besøg på oplæringsvirksomheden skal tage udgangspunkt i elevens behov
Børnerådet ser positivt på, at lovforslaget giver skolerne det entydige ansvar for at følge op på samarbejdet med oplæringsvirksomheden og den enkelte elevs trivsel og faglige udvikling. Det kan bidrage til at sikre, at elever ikke oplever at ansvaret påhviler dem selv.
Det fremgår af bemærkningerne, at en del af ansvarsforpligtigelsen for skolerne skal løftes ved at besøge frafaldstruede elever i deres oplæringsvirksomheder.
Børnerådet ser med bekymring på den foreslåede afgrænsning til ”frafaldstruede elever”, da den afspejler en tendens til primært at tale om unge på erhvervsuddannelserne som en ressource til et fremtidigt arbejdsmarked – frem for som unge, der har ret til et godt uddannelsesmiljø og en uddannelse af høj kvalitet.
En erhvervsuddannelse er ikke noget unge skal holde ud for at udfylde markedets behov. Unges tid i uddannelse og oplæring har værdi i sig selv, og derfor bør skolernes besøg ikke drives af en vurdering af, hvorvidt en ung er frafaldstruet, men i stedet en vurdering af den unges behov for at blive støttet for at sikre trivsel og faglig udvikling.
- Det er derfor Børnerådets anbefaling, at skolernes vurdering af besøgsbehov på oplæringsvirksomheder tager udgangspunkt i den unges trivsel og faglige udvikling frem for alene en vurdering af elevens frafaldsrisiko.
Sikring af støtte til elever med særlige behov i oplæringsperioden
Børnerådet ser positivt på, at lovforslaget søger at sikre, at flere elever med støttebehov får den støtte, de har brug for i deres oplæringsperiode.
Alle elever med behov for støtte har ret til en støtte, der muliggør, at de kan uddanne sig på lige fod med andre elever. Danmarks Evalueringsinstituts undersøgelse af erhvervsskolers arbejde med specialpædagogisk støtte (SPS) viser desværre, at der i dag er en række barrierer herfor
(1)
1 Erhvervsskolers arbejde med specialpædagogisk støtte (SPS) i oplæringsperioder .
Undersøgelsen viser bl.a., at det ikke er alle SPS-ansvarlige, der ved, at det er skolens ansvar at yde støtte i elevernes oplæringsperiode. Med lovforslaget søges dette tydeliggjort, hvilket er positivt.
Undersøgelsen finder imidlertid også, at bl.a. uhensigtsmæssige rammer, herunder tung administration og manglende tid afsat til oplæringsrelaterede opgaver, udgør en barriere for at elever modtager den støtte, de har behov for i deres oplæringsperiode. I lyset af, at halvdelen af de SPS-ansvarlige (52 %), svarer at SPS-elever kun i nogen grad (29 %) eller mindre grad (23 %) får SPS i oplæringsperioder, er det Børnerådets vurdering, at ministeriet skal sikre løbende evaluering af, om SPS-elever får den nødvendige støtte i oplæringsperioden og vurderer, om der er behov for yderligere tiltag.
- Børnerådet anbefaler derfor, at ministeriet sikrer løbende evaluering af, om elever med støttebehov reelt får den støtte, de har behov for i oplæringsperioden.
Positivt med tydeliggørelse af elevers ret til et undervisningsmiljø fri for krænkende adfærd
Børnerådet støtter lovforslagets fokus på i højere grad at sikre elevers ret til et miljø fri for krænkende adfærd.
Det er positivt, at undervisningsmiljøloven justeres, så det fremgår, at et godt undervisningsmiljø omfatter et undervisningsmiljø fri for diskrimination, seksuel chikane og øvrige krænkelser. Det er tilmed positivt, at lovforslaget stiller krav om, at erhvervsskoler fastsætter politikker og strategier for bekæmpelse og håndtering af forskelsbehandling, chikane, seksuel chikane og andre typer krænkelser, herunder hvordan skolen håndterer og hjælper elever, hvis rettigheder i henhold til undervisningsmiljøloven er krænket.
Af samme grund er det positivt, at adgangen til at ophæve uddannelsesaftaler udvides, så en elev, der har været udsat for diskrimination eller øvrige krænkelser, kan ophæve sin uddannelsesaftale på samme processuelle og materielle vilkår, som en elev, der har været udsat for seksuelle krænkelser.