Forslaget udmønter Aftale om frakendelse af førtidspension og skærpelse af karantæneordning efter alvorlig kriminalitet, som blev indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti den 18. juni 2025.
Forslaget medfører, at den eksisterende karantæneordning i børne- og ungeydelsesloven samt lov om førtidspension m.fl. udvides til også at omfatte visse former for grov økonomisk kriminalitet, grov narkokriminalitet og vold mod børn i nære relationer. Derudover forlænges varigheden af karantæne fra tre år til fem år. Endelig indføres en femårig karantæneordning for personer, der er dømt for visse aktiviteter relateret til fremmedkrigere.
Der mangler evidens
Siden indførelsen i 2019 er der stadig ingen evidens for, at karantæneordninger i ydelsessystemet afholder nogen fra at begå kriminalitet eller forebygger gentagelsestilfælde. Børnerådet opfordrer til, at der evalueres på allerede eksisterende ordninger, før de udvides, så man sikrer, at effekten er som ønsket, og at der ikke forekommer utilsigtede ulemper for både de karantæneramte og deres børn. Derudover mener Børnerådet, at det er uproportionalt, at straffen overfor den dømte og deres børn fortsætter efter afsoning.
Der skal evalueres på konsekvenserne for børn af målgruppen
Børnerådet er bekymret over, at karantænen udvides fra tre til fem år samt for udvidelsen af målgruppen, da børn af de omfattede personer risikerer at komme til at lide under karantænen, uanset at den karantæneramte forælders del af børne- og ungeydelsen tilfalder enten den anden forælder, plejeforældre eller barnet selv, jf. de allerede gældende regler og forslaget her. At forælderen ikke kan opnå førtidspension, men udelukkende kontanthjælp, vil alt andet lige forværre økonomien for forælderen.
Karantæneordninger for dømte personer medfører en risiko for noget helt grundlæggende for et barn: Risikoen for at forælderen – og dermed barnet, som bor hos eller har samvær med forælderen – ikke får dækket sine basale behov. Hvis en forælder, der allerede er tilkendt førtidspension, fratages dette, sker det over for en i forvejen sårbar person, og konsekvenserne af det må uden tvivl få konsekvenser for eventuelle børn. Børnerådet så gerne, at der blev lavet en beregning af dette, og stiller sig uforstående over for, at STAR ikke har foretaget en Child´s Rights Impact Assesment (CRIA) i forbindelse med ændringen i 2021 og heller ikke nu, hvor der både udvides i konsekvenslængden og målgruppen.
Hvis forælderen er frataget børne- og ungeydelsen, og barnet dermed lider afsavn, når det er på samvær hos forælderen, øges risikofaktorerne for barnet. Barnet skal sikres sin forsørgelse, og man kan ikke forvente, at andre forsørgere kan sikre barnets forsørgelse fuldstændigt, når det er på samvær med den karantæneramte forælder. Det stiller barnet i en svær situation, hvis barnet kan se, at forælderen kæmper økonomisk, og hvis barnet selv mærker konsekvenserne i form af afsavn.
Børnerådet opfordrer til, at STAR evaluerer på ordningen ud fra et børneperspektiv.