Open menu Close menu

Lovforslaget tydeliggør, at kommunen har ansvaret for at overholde reglerne, når elever skal fritages for undervisningen i fag på interne skoler. Desuden fremgår det af lovforslaget, at de interne skoler skal indberette resultater fra 9. klasseprøver.

Rådet bifalder en præcisering af reglerne, der sikrer, at kommunen dokumenterer grundene til at fritage eleven. Hvis man tydeliggør årsagerne til fritagelsen, kan det skabe grundlag for en yderligere belysning af anbragtes forudsætninger for at følge og drage nytte af undervisning i det danske skolesystem.

Børnerådet er imidlertid bekymret for, om den foreslåede præcisering kan medføre, at kommunen undlader at vurdere eleven. Det kan være tilfældet, hvis kommunen ikke tidligere har overholdt reglerne pga. manglende ressourcer. Børnerådet ser gerne, at der følges op på forslaget, bl.a. ved at indhente et børneperspektiv på, hvorvidt barnet er blevet hørt og inddraget omkring mulighederne for fritagelse for undervisning.

Børnerådet mener, at det er helt afgørende, at elever på interne skoler altid oplever, at der tages udgangspunkt i deres situation. Det betyder også, at kommunen skal bidrage til, at skoletilbuddet kan tage individuelle hensyn for at sikre elevens trivsel og udvikling. Eleven skal nemlig opleve sig rummet i skoletilbuddet og ikke stilles overfor krav, som er umulige at honorere.
Elever på interne skoler har oftest et massivt behov for støtte og har ofte ikke kunnet deltage i undervisning på en almindelig skole. Det er helt afgørende, at disse børn og unge får de optimale muligheder for støtte til de særlige behov, de har. Det må indholdet af det enkelte barns undervisningstilbud aldrig modvirke.

Indførelsen af en ny § 15, stk. 1, nr. 7 forpligter kommunen til at give oplysninger om skolens resultater og forhold til Børne- og Undervisningsministeriet. Det fremgår dog ikke, hvorvidt ministeriet påtænker at offentliggøre skolernes resultater, når de har indberettet disse. Med afsæt i ovenstående begrundelse er det imidlertid Børnerådets opfattelse, at resultaterne bør holdes adskilt fra almindelige skolers resultater.

Relateret viden

Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.

Bente Boserup: Tesfayes forslag om fysisk magt svækker elevernes retssikkerhed

Forslaget om lærernes mulighed for fysisk indgriben i klasselokalet er problematisk. Det optrapper konflikter, svækker retssikkerheden for alle parter og giver kun lærerne flere udfordringer end nu, skriver Bente Boserup.
Skole og uddannelse

Kronik: “Politi­kere og arbejds­gi­vere skylder de unge et ordent­ligt arbejds­marked”

Mens politikerne ønsker flere unge ud i fritidsjob og lærepladser, mangler der stadig trygge rammer og sikkerhed for børn og unge under 18 år – mange oplever brud på rettigheder og utrygge arbejdsvilkår.
Skole og uddannelse

Unge uden lovligt ophold skal beskyttes som de mindreårige, de er

Høring over udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om Det Centrale Personregister og forskellige andre love (Afskæring af udlændinge, som opholder sig ulovligt i Danmark, fra offentlige tilbud m.v.)
Skole og uddannelse

Debatindlæg: Vi risikerer at svigte de elever, vi skal beskytte, hvis lærere og pædagoger får flere magtbeføjelser

Organisationer advarer mod at udvide læreres adgang til fysisk indgriben i skolen og opfordrer i stedet til tydeligere regler, forebyggelse og styrkede relationer mellem børn og voksne. Det skriver forperson for Børnerådet, Bente Boserup, sammen med en række andre aktører i et debatindlæg i Jyllands-Posten.
Skole og uddannelse