Open menu Close menu

Børnerådet bakker op om den foreslåede taxameterbaserede model for tilskud til specialundervisning, idet tildelingen af midler netop udmøntes ud fra konkrete opgjorte specialundervisningselever. Det er Børnerådets opfattelse at årsopgørelsen pr. d. 5.9. er en kendt model som fungerer rigtig godt, idet den giver skolerne frihed i deres tilrettelæggelse, både pædagogisk og personalemæssigt, samt en fleksibilitet i forhold til ikke at skulle lave ansøgninger for hver enkelt elev. En enklere model vil komme eleverne til gode, fordi resurserne i højere grad vil kunne bruges i det pædagogiske arbejde frem for til det administrative arbejde, der ligger i at lave ansøgninger for hver enkelt elev.

Børnerådet ser positivt på muligheden for, at elever kan aflægge prøver i dansk og matematik på skoler, hvor man ellers ikke har været prøveholdende. Rådet ser dette som en logisk konsekvens af adgangskravet til erhvervsuddannelserne. Ligeledes bakker Børnerådet op om muligheden for at frie fagskoler på deres almene kurser kan afholde enkeltfagsprøver i fagene dansk og matematik som folkeskolens 9. og 10. klasseprøver.

Børnerådet undrer sig over, at man i nærværende lovforslag generelt benytter begrebet ”en pædagogisk psykologisk udtalelse” frem for ”en pædagogisk psykologisk vurdering”, som er det begreb, der benyttes i folkeskoleloven, når et barn skal tilbydes specialundervisning i mere end 9 timer om ugen. Til dette begreb knytter der sig nogle klare formkrav, og Børnerådet stiller spørgsmålstegn ved, hvorfor samme formkrav – og samme begreb – ikke skal gælde i lov om friskoler og private grundskoler.

Relateret viden

Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.

Unge uden lovligt ophold skal beskyttes som de mindreårige, de er

Høring over udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om Det Centrale Personregister og forskellige andre love (Afskæring af udlændinge, som opholder sig ulovligt i Danmark, fra offentlige tilbud m.v.)
Skole og uddannelse

Debatindlæg: Vi risikerer at svigte de elever, vi skal beskytte, hvis lærere og pædagoger får flere magtbeføjelser

Organisationer advarer mod at udvide læreres adgang til fysisk indgriben i skolen og opfordrer i stedet til tydeligere regler, forebyggelse og styrkede relationer mellem børn og voksne. Det skriver forperson for Børnerådet, Bente Boserup, sammen med en række andre aktører i et debatindlæg i Jyllands-Posten.
Skole og uddannelse

Børnerådet efterlyser styrket fokus på effektiv håndhævelse af børns rettigheder, når de er i praktik som led i juniormesterlære

Børnerådets bemærkninger til udkast til ny bekendtgørelse om visse forhold ved folkeskoleelevers deltagelse i praktik m.v. og udkast til bekendtgørelse om tilsynet med elever i skoletiden.
Skole og uddannelse

Debatindlæg: Juniormesterlæren stiller kommuner og skoler i en urimelig situation

Fundamentet under den stort anlagte ordning om juniormesterlære er hverken halvt eller helt færdigstøbt. Det er derfor ikke i orden at sende børn ud i ordningen i sin nuværende form, skriver Børnerådets forperson i et debatindlæg i Skolemonitor.
Skole og uddannelse