Børnerådet ser positivt på vejledningen. Den er grundig og et vigtigt skridt på vejen til at beskytte børn og unge mod uhensigtsmæssig markedsføring.
Børnekonventionens Artikel 3 fastslår, at staten er forpligtet til at vedtage særlige regler, der beskytter barnet. Med dette udgangspunkt har Børnerådet en række bemærkninger til den fremsendte vejledning om børn, unge og markedsføring.
- Det er Børnerådets vurdering, at der bør tages højde for markedsføring af e-cigaretter. Børnerådet deler forskningsoverlæge ved Glostrup Hospital Charlotta Pisingers bekymring for, om e-cigaretter introducerer unge til tobaksrygning. Derfor bør markedsføring af disse sidestilles med markedsføring af tobak.
- I afsnittet der vedrører sundhed og sikkerhed, ønsker Børnerådet en formulering, der også omfatter produkter, der påvirker børn og unges sundhed i skadelig/uhensigtsmæssig retning, således, at reklamer for søde læskedrikke, chips etc. også bliver omfattet.
- I afsnit 3.6.3 nævnes det, at Forbrugerombudsmanden ikke opfatter formuleringen ”sponsoreret indlæg” som tilstrækkeligt. Børnerådet ønsker et mere præcist krav til annoncøren. Indlæg, der er helt eller delvist betalt af en annoncer, bør fx mærkes ”Dette indlæg er en reklame” og teksten skal fremstå klar, tydelig og proportionel i forhold til indlægget.
- I vejledningen nævnes flere steder et ”gennemsnitligt barn”. Børnerådet mener ikke, at den formulering er tilstrækkelig tydelig. Der bør også tages hensyn til børn med særlige behov eller særlig sårbarhed – eller som et minimum ”de yngste i en given målgruppe”.
- Børnerådet mener, at der i langt højere grad bør tages højde for, hvordan forbilleder (sportsudøvere, musikere, skuespillere og reality-deltagere) bliver sat i forbindelse med især alkohol. Børnerådet mener, at dette område bør reguleres, så udsendelser på nationalt tv ikke indeholder skjult/indirekte reklame for alkohol og tobak.
Relateret viden
Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.
20 organisationer i fælles debatindlæg: Vi skal modstå amerikansk pres og fortsætte kampen for bedre beskyttelse online
Reguleringen af sociale medier og andre digitale tjenester er under stærkt pres fra USA. Derfor er det afgørende, at Danmark støtter EU i at styrke og håndhæve lovgivningen, der skal beskytte især børn, kvinder, minoriteter og forbrugere i det hele taget mod overgreb, ulovligt indhold og svindel online. For vi skal ikke have mindre, men mere regulering, skriver 20 organisationer i dette fælles indlæg.
Nyheder
Børns digitale liv
21. marts 2025
Børnerådets feedback vedr. retningslinjer i forlængelse af forordning om digitale tjenester
Herunder følger Børnerådets bemærkninger til indkaldelse af feedback vedr. retningslinjer i forlængelse af forordning om digitale tjenester.
Høringssvar
Børns digitale liv
30. september 2024
Definition af skadeligt indhold har betydning for børns digitale sikkerhed
Børnerådets bemærkninger til udkast til høring: Afgrænsning af "skadeligt indhold" og "skadelige funktioner" for børn og unge på sociale medier og andre digitale tjenester.
Høringssvar
Børns digitale liv
20. juni 2024
Debatindlæg: Techgiganterne løber fra ansvaret. Nu må politikerne på banen
Det kan kun gå for langsomt med at tøjle techgiganternes tag i vores børn, lyder det bl.a. fra Børnerådets forperson, Bente Boserup.
Nyheder
Børns digitale liv
06. maj 2024