Open menu Close menu
Jeg lærer mere, hvis der er en god stemning i klassen

Ni ud af ti elever i folkeskolens udskoling er enige i, at de lærer mere, hvis der er en god stemning i klassen. Det viser en undersøgelse, som Børnerådet har gennemført blandt 1.914 udskolingselever i Roskilde Kommune.

For langt størstedelen af børnene i undersøgelsen er god trivsel i klassen vigtig, for at de kan lære noget. Undersøgelsen viser, at børn, der oplever skolen som lærerig, også i højere grad oplever at have flere venner, og at det er rart at gå i skole.

Børnenes oplevelse af at social trivsel og læring går hånd i hånd, er vigtig viden forud for en stor reform af folkeskolen. Undersøgelsen sender et vigtigt signal om, at skolen ikke kun må opfattes som et fagligt projekt: Faglighed og trivsel kan ikke skilles ad.

Undersøgelsen hovedresultater:

  • 87 pct. af børnene i udskolingen er enige eller meget enige i, at de lærer mere, hvis der er en god stemning i klassen
  • 71 pct. af de børn, der altid er glade for at gå i skole, oplever skolen som lærerig. Kun 22 pct. af de børn, som sjældent eller aldrig er glade for at gå i skole, oplever skolen som lærerig
  • 63 pct. at de børn, der har mange venner i klassen, oplever skolen som lærerig. Det oplever kun 49 pct. af de børn, der har få eller ingen gode venner i klassen
  • 72 pct. af børnene peger på ’gode venner’, og 62 pct. peger på ’lærerigt’ som det, der passer bedst til oplevelsen af at gå i skole
  • 58 pct. af de børn, der mener, de er dygtige til alle eller de fleste fag, synes, at skolen er sjov. Det gælder kun for 40 pct. af de elever, som mener, de er dygtige til få eller ingen fag
  • 71 pct. af de børn, der altid er glade for at gå i skole, mener, de er dygtige til alle eller de fleste fag. Det gælder kun for 36 pct. af de børn, som sjældent eller aldrig er glade for at gå i skole

Relateret viden

Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.