Louise Klinge
Stilling: Børne- skoleforsker samt leder af Eduk (genudpeges – udpeget første gang i 2022)
Louise Klinge er ph.d. i pædagogisk psykologi, uafhængig børne- og skoleforsker og er bredt anerkendt for sit arbejde med relationskompetence i skolen. Hendes forskning har særligt fokus på, hvordan læreres og pædagogers relationer til børn påvirker deres trivsel, læring og udvikling.
Hun har skrevet ph.d.-afhandlingen “Lærerens relationskompetence – en forudsætning for elevens udbytte af undervisningen” og har siden arbejdet som foredragsholder, konsulent og forfatter med fokus på børns trivsel i daginstitutioner og skoler.
Som genudpeget medlem af Børnerådet har Louise Klinge allerede bidraget med sin forskningsbaserede viden om børns trivsel og pædagogiske miljøer. Hendes indsigter i at styrke børneperspektivet i skole- og dagtilbudspolitikker, vil heldigvis fortsat kommet rådet til gode.
Hun arbejder for at sikre, at børns stemmer bliver hørt i beslutningsprocesser, og er fortaler for en praksis, hvor børns rettigheder og trivsel er styrende principper.
