Open menu Close menu

Som følge af Folkeskolereformen i 2013 er undervisning i Børnekonventionen nu en del af vejledningen og læseplanen i samfundsfag, mens børns rettigheder er inkluderet i de Fælles Mål for faget sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab. Undervisning i menneskerettigheder er ligeledes inkluderet i de Fælles Mål i historiefaget.

Med det nærværende forslag til bekendtgørelse udgår færdigheds- og vidensmålene af de bindende rammer i Fælles Mål i folkeskolen. Mens dette for de fleste måls vedkommende kan have god mening, er der imidlertid altså den effekt af ændringen, at undervisning i menneskeretsområdet, herunder børns rettigheder, dermed ikke længere er et obligatorisk læringsmål.
Dette finder Børnerådet uhensigtsmæssigt og i dårlig overensstemmelse med de danske forpligtelser over for FN's Børnekonvention, særligt art. 42. Det er veldokumenteret, senest i Gallups undersøgelse for Institut for Menneskerettigheder og Unicef Danmark i oktober 2017, at danske børns viden om og kendskab til menneskerettigheder, herunder børns rettigheder, ikke har et tilfredsstillende omfang. Der er altså brug for at styrke indsatsen på dette område, ikke at svække den, som det vil ske, hvis undervisning her ikke længere er et obligatorisk mål.
Børnekomiteen noterer i oktober i år i Concluding Observations til Danmark (se pkt. 37), at undervisningen i menneskerettigheder blev styrket med skolereformen. Komiteen anbefaler imidlertid samtidig, at Danmark styrker menneskerettighedsundervisningen på alle uddannelsesområder, herunder specifikt, at Danmark undlader at gøre menneskerettighedsuddannelse til et vejledende læringsmål i stedet for et obligatorisk læringsmål.

Børnerådet foreslår på denne baggrund, at undervisningen i folkeskolen i menneskerettigheder, herunder FN's Børnekonvention, styrkes. Dette kan foregå ved at gøre menneskerettigheder til en del af Fælles Mål for klassetrinene, fx i danskundervisningen og senere i samfundsfag i udskolingen.

Relateret viden

Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.

Unge uden lovligt ophold skal beskyttes som de mindreårige, de er

Høring over udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om Det Centrale Personregister og forskellige andre love (Afskæring af udlændinge, som opholder sig ulovligt i Danmark, fra offentlige tilbud m.v.)
Skole og uddannelse

Debatindlæg: Vi risikerer at svigte de elever, vi skal beskytte, hvis lærere og pædagoger får flere magtbeføjelser

Organisationer advarer mod at udvide læreres adgang til fysisk indgriben i skolen og opfordrer i stedet til tydeligere regler, forebyggelse og styrkede relationer mellem børn og voksne. Det skriver forperson for Børnerådet, Bente Boserup, sammen med en række andre aktører i et debatindlæg i Jyllands-Posten.
Skole og uddannelse

Børnerådet efterlyser styrket fokus på effektiv håndhævelse af børns rettigheder, når de er i praktik som led i juniormesterlære

Børnerådets bemærkninger til udkast til ny bekendtgørelse om visse forhold ved folkeskoleelevers deltagelse i praktik m.v. og udkast til bekendtgørelse om tilsynet med elever i skoletiden.
Skole og uddannelse

Debatindlæg: Juniormesterlæren stiller kommuner og skoler i en urimelig situation

Fundamentet under den stort anlagte ordning om juniormesterlære er hverken halvt eller helt færdigstøbt. Det er derfor ikke i orden at sende børn ud i ordningen i sin nuværende form, skriver Børnerådets forperson i et debatindlæg i Skolemonitor.
Skole og uddannelse