Open menu Close menu

Som følge af Folkeskolereformen i 2013 er undervisning i Børnekonventionen nu en del af vejledningen og læseplanen i samfundsfag, mens børns rettigheder er inkluderet i de Fælles Mål for faget sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab. Undervisning i menneskerettigheder er ligeledes inkluderet i de Fælles Mål i historiefaget.

Med det nærværende forslag til bekendtgørelse udgår færdigheds- og vidensmålene af de bindende rammer i Fælles Mål i folkeskolen. Mens dette for de fleste måls vedkommende kan have god mening, er der imidlertid altså den effekt af ændringen, at undervisning i menneskeretsområdet, herunder børns rettigheder, dermed ikke længere er et obligatorisk læringsmål.
Dette finder Børnerådet uhensigtsmæssigt og i dårlig overensstemmelse med de danske forpligtelser over for FN's Børnekonvention, særligt art. 42. Det er veldokumenteret, senest i Gallups undersøgelse for Institut for Menneskerettigheder og Unicef Danmark i oktober 2017, at danske børns viden om og kendskab til menneskerettigheder, herunder børns rettigheder, ikke har et tilfredsstillende omfang. Der er altså brug for at styrke indsatsen på dette område, ikke at svække den, som det vil ske, hvis undervisning her ikke længere er et obligatorisk mål.
Børnekomiteen noterer i oktober i år i Concluding Observations til Danmark (se pkt. 37), at undervisningen i menneskerettigheder blev styrket med skolereformen. Komiteen anbefaler imidlertid samtidig, at Danmark styrker menneskerettighedsundervisningen på alle uddannelsesområder, herunder specifikt, at Danmark undlader at gøre menneskerettighedsuddannelse til et vejledende læringsmål i stedet for et obligatorisk læringsmål.

Børnerådet foreslår på denne baggrund, at undervisningen i folkeskolen i menneskerettigheder, herunder FN's Børnekonvention, styrkes. Dette kan foregå ved at gøre menneskerettigheder til en del af Fælles Mål for klassetrinene, fx i danskundervisningen og senere i samfundsfag i udskolingen.

Relateret viden

Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.

Børnerådet støtter ambitionen om en styrket FGU

Børnerådets bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om forberedende grunduddannelse, lov om institutioner for forberedende grunduddannelse og forskellige andre love (Mere fleksible rammer til at tilrettelægge forberedende grunduddannelse, smidigere overgang til den forberedende grunduddannelse, forbedrede muligheder for elever på erhvervsgrunduddannelsen og bedre rammer om forberedende grunduddannelse)
Skole og uddannelse

Børns faglige og trivselsmæssige udfordringer kan hverken testes eller straffes væk

Børnerådets bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne- og ungeydelse (Ophævelse af revisionsbestemmelse)
Skole og uddannelse

Debatindlæg: Antifraværs-strategi skal sikre børn og unges ret til undervisning og trivsel

Antallet af børn og unge med langvarigt skolefravær når nye højder. Det er en bunden opgave at få indrettet vores skoler, så alle børn og unge vælger skolen til. Og går det skævt, skal skolen straks stå klar med en hjælpende hånd, så barnet eller den unge kan hjælpes tilbage i fællesskabet.
Skole og uddannelse

Børnerådet bakker op om afskaffelse af uddannelsesparathedsvurdering til fordel for en målrettet skole og vejledningsindsats

Børnerådets bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal indsats for unge under 25 år og forskellige andre love (afskaffelse af uddannelsesparathedsvurdering, udvidelse af den sammenhængende plan for vejledning og afskaffelse af krav om studievalgs-portfolio).
Skole og uddannelse