Open menu Close menu

Børnerådet ønsker i henhold til tidligere høringssvar fortsat at udtrykke bekymring for antallet af standardiserede og obligatoriske tests i folkeskolen. Rådet ønsker at understrege, at man bør anlægge et kritisk blik på de efterhånden mange tests, som eleverne skal gennemføre i grundskolen. Tests kan være et vigtigt redskab i forhold til at evaluere og målrette undervisning til den enkelte elevs behov, men ureflekteret brug af tests kan føre til et ensidigt fokus på resultater og sammenligninger på tværs af skoler, med den utilsigtede konsekvens, at den enkelte elev og dennes behov træder i baggrunden.

Børnerådet opfordrer til, at man i stedet for at indføre flere faglige tests, arbejder mere med elevernes trivsel. Dette kan med fordel gøres med afsæt i den årlige trivselsundersøgelse og med særligt fokus på de antimobbestrategier og værdiregelsæt, som skolerne er forpligtiget på at arbejde med.

I forhold til de særlige vilkår og fritagelse, ser Børnerådet positivt på, at den særlige tilrettelæggelse eller fritagelse træffes på baggrund af inddragelse af eleven og dennes forældre. Inddragelse af en pædagogisk-psykologisk vurdering vil kræve en del ressourcer, og Børnerådet ønsker derfor at pointere, at dette ekstra krav bør følges af flere ressourcer til den Pædagogisk Psykologiske Rådgivning.

Relateret viden

Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.

Børnerådet støtter ambitionen om en styrket FGU

Børnerådets bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om forberedende grunduddannelse, lov om institutioner for forberedende grunduddannelse og forskellige andre love (Mere fleksible rammer til at tilrettelægge forberedende grunduddannelse, smidigere overgang til den forberedende grunduddannelse, forbedrede muligheder for elever på erhvervsgrunduddannelsen og bedre rammer om forberedende grunduddannelse)
Skole og uddannelse

Børns faglige og trivselsmæssige udfordringer kan hverken testes eller straffes væk

Børnerådets bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne- og ungeydelse (Ophævelse af revisionsbestemmelse)
Skole og uddannelse

Debatindlæg: Antifraværs-strategi skal sikre børn og unges ret til undervisning og trivsel

Antallet af børn og unge med langvarigt skolefravær når nye højder. Det er en bunden opgave at få indrettet vores skoler, så alle børn og unge vælger skolen til. Og går det skævt, skal skolen straks stå klar med en hjælpende hånd, så barnet eller den unge kan hjælpes tilbage i fællesskabet.
Skole og uddannelse

Børnerådet bakker op om afskaffelse af uddannelsesparathedsvurdering til fordel for en målrettet skole og vejledningsindsats

Børnerådets bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal indsats for unge under 25 år og forskellige andre love (afskaffelse af uddannelsesparathedsvurdering, udvidelse af den sammenhængende plan for vejledning og afskaffelse af krav om studievalgs-portfolio).
Skole og uddannelse