Open menu Close menu

Generelt

Børnerådet tilslutter sig som udgangspunkt det ønske, at alle elevers udvikling og læring i videst muligt omfang skal understøttes i den almindelige folkeskole og i elevens nærmiljø.

FN's Børneretskomite har senest i februar 2011 opfordret Danmark til hurtigst muligt at fremme en proces med henblik på inkluderingen af børn med funktionsnedsættelser i det almindelige skolesystem, idet komiteen fortsat bl.a. er betænkelig ved disse børns dårlige uddannelsesmæssige resultater.

Såvel Salamanca-erklæringen, der omtales i de almindelige bemærkninger til forslaget, som Børnekonventionen understreger, at en vellykket inklusionsproces uomgængeligt stiller ressourcekrav.

Konsekvenserne af en inklusion, der ikke tager tilstrækkeligt hensyn til den inkluderede elevs forudsætninger og udviklingspotentiale, kan være ødelæggende også i et livslangt perspektiv. Konsekvenserne for de andre børn i den inkluderende klasse vil ligeledes være negative.

Rådet bemærker, at det af forslagets bemærkninger udtrykkeligt fremgår, at det fortsat er kommunernes ansvar at give alle børn et fyldestgørende undervisningstilbud. Rådet finder det i den sammenhæng afgørende, at inklusionsprocessen ikke svækkes af den spareindsats, der i øjeblikket finder sted i landets kommuner.

Særligt på undervisningsmiljøområdet vil inklusionsopgaven være stor for kommunerne, og rådet anbefaler bl.a. derfor, at lovgivningen følges op af indgående evaluering, der også omfatter børnenes eget syn på spørgsmålet. Rådet anbefaler, at Dansk Center for Undervisningsmiljø, der gennem Lov om Undervisningsmiljø har et indgående kendskab til området, inddrages i denne evalueringsindsats.

Til de enkelte bestemmelser

Til § 1 nr. 1 (§ 3, stk. 2): Rådet minder om, at de elever, der omfattes af ændringen, også har behov for daginstitutionspladser, hvis inkluderende indsats afstemmes og løbende koordineres med skolen. Dette bør fremgå af bemærkningerne.

Til § 1 nr. 3 (§ 3 a): Børnerådet finder det fortsat generelt utilfredsstillende, at børn ikke har adgang til at klage over de beslutninger, som skolelederen træffer. Vi henviser til rådets høringssvar af 30. marts 2009. Synspunktet gælder også dette specielle område for elever, der nu inkluderes i normalundervisningen.

Særligt anbefaler rådet i øvrigt, at skolelederen efter samråd med forældrene og barnetforpligtes til at anmode om en pædagogisk-psykologisk vurdering af barnet, hvis det er forældrenes eller barnets ønske.

Til § 2 (stk. 1 - 3 om ikrafttrædelse m.m.): I forbindelse med lederens årlige stillingtagen til fortsættelse, ændring eller ophør af den specialpædagogiske indsats til barnet er det gældende ret, at lederen kan undlade at inddrage pædagogisk-psykologisk rådgivning, hvis forældrene er enige heri. Barnets synspunkter skal tillægges passende vægt efter alder og modenhed.

Børnerådet foreslår, at lederen ved uenighed mellem forældre og barn om indsatsen fremover pålægges at inddrage PPR for derved at sikre en uvildig og saglig beslutning.

Relateret viden

Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.

Børnerådet støtter ambitionen om en styrket FGU

Børnerådets bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om forberedende grunduddannelse, lov om institutioner for forberedende grunduddannelse og forskellige andre love (Mere fleksible rammer til at tilrettelægge forberedende grunduddannelse, smidigere overgang til den forberedende grunduddannelse, forbedrede muligheder for elever på erhvervsgrunduddannelsen og bedre rammer om forberedende grunduddannelse)
Skole og uddannelse

Børns faglige og trivselsmæssige udfordringer kan hverken testes eller straffes væk

Børnerådets bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne- og ungeydelse (Ophævelse af revisionsbestemmelse)
Skole og uddannelse

Debatindlæg: Antifraværs-strategi skal sikre børn og unges ret til undervisning og trivsel

Antallet af børn og unge med langvarigt skolefravær når nye højder. Det er en bunden opgave at få indrettet vores skoler, så alle børn og unge vælger skolen til. Og går det skævt, skal skolen straks stå klar med en hjælpende hånd, så barnet eller den unge kan hjælpes tilbage i fællesskabet.
Skole og uddannelse

Børnerådet bakker op om afskaffelse af uddannelsesparathedsvurdering til fordel for en målrettet skole og vejledningsindsats

Børnerådets bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal indsats for unge under 25 år og forskellige andre love (afskaffelse af uddannelsesparathedsvurdering, udvidelse af den sammenhængende plan for vejledning og afskaffelse af krav om studievalgs-portfolio).
Skole og uddannelse