Open menu Close menu

Undersøgelsen viser, at de Facebook-aktive har mere social selvtillid, end dem der ikke er på Facebook. Der er dog ingen forskel på de to gruppers generelle trivsel.

97 procent af de 13-årige har mindst én profil på et socialt medie, som de bruger flere gange om ugen. Det viser en undersøgelse blandt ca. 2.000 13-årige fra Børnerådets Børne- og Ungepanel, der handler om deres brug af nettet og sociale medier. Selvom Facebook er det sociale medie, som klart flest 13-årige har en profil på (86 procent), er Snapchat, YouTube og Instagram også populære.

Undersøgelsens hovedresultater

  • 97 pct. har mindst én profil på et socialt medie.
  • Drengene er underrepræsenterede på de fleste sociale medier.
  • Facebookbrugerne har mere social selvtillid end dem, der ikke er på Facebook. 58 pct. af de 13-årige giver udtryk for, at de altid eller ofte er én af dem i klassen, som de andre gerne vil være sammen med. Det siger blot 48 pct. af ikke-Facebookbrugerne.
  • Der er ingen sammenhæng mellem brug af Facebook og 13-åriges generelle trivsel, faglige selvtillid, oplevelse af stemning i hjemmet eller ensomhed.

Om undersøgelsen

Analysen er et resultat af en spørgeskemaundersøgelse i Børnerådets Børne- og Ungepanel i 7. klasse. 2.055 børn har besvaret spørgeskemaet.

Relateret viden

Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.