Open menu Close menu

De unge bruger bl.a. hinanden og voksne til at tale med om mobningen. Undersøgelsen viser også, at jo mere unge er tilstede på de sociale medier, jo oftere er de udsat for digital mobning.

Digital mobning, dvs. mobning der foregår på de sociale medier, er en særlig type mobning. Fx betyder muligheden for anonymitet, at mobningen kan ske uden en synlig afsender, og det kan være nærmest umuligt at slippe væk fra og bremse den meget synlige og lettilgængelige eksponering. Og Børnerådets undersøgelse peger på, at der hersker en særlig – ofte meget barsk – tone på de sociale medier.

Undersøgelsen viser, at krænkende eller sårende indhold på de sociale medier er velkendt blandt de unge. 21 pct. fortæller, at de har modtaget ondsindede private beskeder, og 23 pct. har oplevet, at nogen har sendt eller uploadet billeder eller video af dem uden deres samtykke. Mellem fire og otte pct. af de unge har oplevet at blive udsat for digital mobning, dvs. oplevet det flere gange om ugen eller et par gange om måneden. Og mellem syv og 22 pct. af de unge har oplevet andre blive udsat for digital mobning enten flere gange om ugen eller et par gange om måneden, fx ondsindede beskeder, trusler eller deling af sårende billeder.

Fejl ved indlæsning af Partial View script (fil: ~/Views/MacroPartials/Faktaboks.cshtml)

Om undersøgelsen

Børneindblikket er en del af Børnerådets undersøgelse ’Unge og medier’, der stiller skarpt på unges mediebrug. Analysen bygger på en spørgeskemaundersøgelse i Børnerådets Børne- og Ungepanel blandt 1.932 elever i 7. klasse samt opfølgende gruppeinterview med 15 børn.

Relateret viden

Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.