Ny undersøgelse: Et kig i klædeskabet afslører børns popularitet

02-11-2010

Hvis bøjlerne bugner med G-Star-jeans, jakker fra Gucci og hættetrøjer fra Fred Perry, er der en vis sandsynlighed for, at dit barn har mange venner. Mærkevarer har nemlig betydning for, om børn er dømt inde eller ude i fællesskabet.

En ny undersøgelse i Børnerådets Børne- og Ungepanel viser, at hvert tredje barn i 4. klasse oplever, at det er nemmere at få nye venner, hvis man går i det rigtige tøj eller har den nyeste mobiltelefon. Undersøgelsen viser også, at de børn, der selv har følt sig uden for, fordi de ikke har de rigtige ting eller det rigtige tøj, også mere overordnet oplever penge og forbrug som en afgørende faktor i forhold til at være en del af klassens fællesskab.

Børn skal lære at se forskellene

Lisbeth Zornig Andersen mener, at det er de voksnes ansvar at opdrage børnene til at se og reagere på sociale uligheder i skolen såvel som i fritiden: "De velstillede børn lider af en social blindhed, som rammer de økonomisk dårligt stillede. Det er ikke af ond vilje, de ser det simpelthen bare ikke," siger hun og fortsætter: "Vi har en meget stor forpligtelse til at informere vores børn og unge om fattigdom og social ulighed, så de mere resursestærke kan blive bedre til at inddrage dem med få midler," pointerer Lisbeth Zornig Andersen.

Lisbeth Zornig Andersen håber også, at undersøgelsen kan give anledning til en værdisnak rundt omkring i klasserne og særligt til forældremøderne: "Vi skal blive bedre til som voksne at tale om, at der findes andre værdier end de ydre. Ligesom vi taler om alkoholpolitik og internetadfærd, bør vi også sætte os ned og tale om, hvilke værdier det er, vi ønsker, at vores børn skal vurdere hinanden på," opfordrer Lisbeth Zornig Andersen.

Nej tak til biografen eller skøjtehallen

I langt de fleste klasser foregår der sociale aktiviteter efter skole. Men også her mærker børn, der er dårligere økonomisk stillet end flertallet, at det kan være svært at være med. 12 procent har nemlig oplevet at måtte sige fra i forhold til en social aktivitet, fordi de ikke havde råd til at deltage. Flere af børnene fortæller, at de har været nødt til at sige nej tak til en tur i skøjtehallen, i biografen eller i Tivoli.

Den viden bør forældrene tage til sig, mener Lisbeth Zornig Andersen: "Det er utrolig vigtigt, at vi som forældre også er opmærksomme på, om det altid er Sara eller Peter, der bliver nødt til at melde fra, når børnene arrangerer ture. Så skal vi måske finde på noget andet, der ikke nødvendigvis koster penge – eller være med til at sørge for at Sara eller Peter får mulighed for at være med alligevel. På den måde kan vi bidrage til en social inklusion, som vores børn kan tage ved lære af," siger Lisbeth Zornig Andersen.

Fakta fra undersøgelsen:

  • Hver fjerde oplever, at penge er en kilde til popularitet 12 % har oplevet ikke at have råd til aktiviteter med deres venner
  • 7 % kan nævne ting, de kunne købe, som ville gøre det nemmere at blive optaget i fællesskabet
  • Godt hver syvende oplever, at man er uden for fællesskabet i klassen, hvis man mangler bestemte ting (såsom spil eller mobiler)
  • 37 % fortæller, at det er nemmere at få nye venner, hvis man har bestemte ting
  • Hver fjerde oplever, at tøjstil helt eller delvist afgør, hvem man går sammen med
  • Godt hver syvende har selv oplevet at være udenfor, fordi de ikke har haft det rigtige tøj eller de rigtige ting
  • Mere end hver fjerde vurderer, at ting og tøj i forskellig grad afgør, om man er udenfor i klassen
  • Børn, der føler sig udenfor, oplever i højere grad end andre, at klassen er reguleret og påvirket af penge og forbrug
  • Børn, der ikke har følt sig udenfor, vurderer i højere grad, at man godt kan være med i fællesskabet, selvom man ikke har bestemte ting 

 

For yderligere oplysninger:

Børnerådets formand Lisbeth Zornig Andersen, mobil 4124 5701

Kommunikationsrådgiver Flemming Schultz, mobil 3378 330