Materiale om dagtilbud
Voksne skal være nærværende – ikke kun i nærheden (2019)
Denne undersøgelse i Børnerådets Minibørnepanel viser, at de fleste børn er glade for at gå i børnehave, og de sætter pris på voksne, der lytter, viser interesse, leger og laver ting med dem. Men børnene oplever samtidig, at de voksne mest laver noget, hvor de ikke er direkte sammen med børnene.
Læs Børnerådets Børneindblik: Voksne skal være nærværende – ikke kun i nærheden
En god dag i børnehaven – et hæfte til børnehavebørn og deres voksne
Dette hæfte er en historie om Ziggys dag i børnehaven. Historien er skrevet på baggrund af en undersøgelse i Børnerådets Minibørnepanel om børnenes dag med de voksne i børnehaven. Hæftet kan bruges som et redskab til at tale med børn i institutioner om, hvordan det er at gå i børnehave. Gennem historien er der spørgsmål til børnene, som du kan bruge som oplæg til dialog.
Mange børn kommer i børnehave, selvom de er syge
Over halvdelen af alle børn i en ny undersøgelse fra Børnerådet har prøvet at komme syg i børnehave, og hvert 10. barn har oplevet det mange gange. Undersøgelsen, der er foretaget blandt 531 børnehavebørn, viser også, at det stadig er mor, der tager langt de fleste syge- og fridage med børnene.
Læs Børnerådets "BørneIndblik: Mange børn kommer i børnehave, selvom de er syge"
Børnehavebørn vil hellere spille på iPad end lege med andre børn (2015)
Hvad vil du helst: Spille iPad eller lege med andre børn? Når børnehavebørn får det spørgsmål, vælger to ud af tre iPad’en. Det viser en ny undersøgelse fra Børnerådet. Her fortæller børnene også, at de foretrækker at sidde alene med deres iPad.
Læs Børnerådets Børneindblik: Børnehavebørn vil hellere spille iPad end lege med andre børn'.
Det gode børneliv i dagtilbud (2015)
Børn skal høres om, hvad der kendetegner det gode børneliv i dagtilbud. Derfor har Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold bedt Børnerådet om at undersøge, hvad der har betydning for børnehavebørnene. Og de har masser at fortælle, bl.a. at det er relationen til de andre børn, som står øverst på listen over ting, der er vigtige for de 3-6-årige.

Børn og medier (2015)
Rapporten samler alle resultaterne fraundersøgelsen i Børnerådets Minibørnepanel om børnehavebørns brug af medier. Undersøgelsen giver et billede af digitalt kompetente børn, som samtidig er præget af de voksnes tilgang til medierne.

Børnehavebørn har store forventninger til skolestart (2013)
En undersøgelse I Børnerådets Minipanel viser, at langt de fleste børnehavebørn – hele 87 % – glæder sig til at starte i skolen. Men for en stor gruppe børn er skolestarten også forbundet med utryghed, usikkerhed og forestillinger om, at skolen både kan være svær, kedelig og et sted, hvor man risikerer at blive drillet.
Læs rapporten 'Børnehavebørn har store forventninger til skolestart'.

Indemiljø i børneperspektiv (2012)
Undersøgelse i Børnerådets Minibørnepanel viser, at indeklimaet i nogle børnehaver er så dårligt, at det går ud over børnenes trivsel. Børnerådet har desuden påvist problemer med indeklimaet i landets skoler.

Mellem hjem og børnehave (2011)
I denne rapport fra Børnerådets Minibørnepanel fortæller de yngste om, hvordan de oplever sammenhængen mellem hjem og børnehave, og hvordan de forholder sig til overgangene mellem de to verdner.

Regler og medbestemmelse i børnehaven (2011)
Læs den første rapport fra Børnerådets Minipanel. Her fortæller de yngste om deres syn på medbestemmelse i børnehaven.