Open menu Close menu

Børnerådet ser positivt på vejledningen. Den er grundig og et vigtigt skridt på vejen til at beskytte børn og unge mod uhensigtsmæssig markedsføring.

Børnekonventionens Artikel 3 fastslår, at staten er forpligtet til at vedtage særlige regler, der beskytter barnet. Med dette udgangspunkt har Børnerådet en række bemærkninger til den fremsendte vejledning om børn, unge og markedsføring.

  • Det er Børnerådets vurdering, at der bør tages højde for markedsføring af e-cigaretter. Børnerådet deler forskningsoverlæge ved Glostrup Hospital Charlotta Pisingers bekymring for, om e-cigaretter introducerer unge til tobaksrygning. Derfor bør markedsføring af disse sidestilles med markedsføring af tobak.

  • I afsnittet der vedrører sundhed og sikkerhed, ønsker Børnerådet en formulering, der også omfatter produkter, der påvirker børn og unges sundhed i skadelig/uhensigtsmæssig retning, således, at reklamer for søde læskedrikke, chips etc. også bliver omfattet.

  • I afsnit 3.6.3 nævnes det, at Forbrugerombudsmanden ikke opfatter formuleringen ”sponsoreret indlæg” som tilstrækkeligt. Børnerådet ønsker et mere præcist krav til annoncøren. Indlæg, der er helt eller delvist betalt af en annoncer, bør fx mærkes ”Dette indlæg er en reklame” og teksten skal fremstå klar, tydelig og proportionel i forhold til indlægget.

  • I vejledningen nævnes flere steder et ”gennemsnitligt barn”. Børnerådet mener ikke, at den formulering er tilstrækkelig tydelig. Der bør også tages hensyn til børn med særlige behov eller særlig sårbarhed – eller som et minimum ”de yngste i en given målgruppe”.

  • Børnerådet mener, at der i langt højere grad bør tages højde for, hvordan forbilleder (sportsudøvere, musikere, skuespillere og reality-deltagere) bliver sat i forbindelse med især alkohol. Børnerådet mener, at dette område bør reguleres, så udsendelser på nationalt tv ikke indeholder skjult/indirekte reklame for alkohol og tobak.

Relateret viden

Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.