Børnerådet er af den opfattelse, at hensynet til barnets tarv bør spille en væsentlig større rolle i afgørelser på udlændingeområdet, end det er tilfældet i dag.
Afgørelser efter udlændingeloven, der vedrører børn under 18 år – hvad enten afgørelserne berører et barn direkte eller indirekte, fx vedrørende barnets forældre eller søskende - bør således træffes på baggrund af en børnesagkyndig undersøgelse af barnets situation og med udgangspunkt i en vurdering af, hvad der er til barnets bedste, som det er beskrevet i Børnekonventionens artikel 3.
Kommentarer til de enkelte bestemmelser
3.6.3 Undtagelser fra beskæftigelseskravet
Børnerådet finder det positivt, at den periode, hvori udlændinge har modtaget støtte eller har kunnet modtage støtte til pasning af et handicappet eller alvorligt sygt barn, efter forslaget vil kunne medregnes, når det vurderes, om beskæftigelseskravet er opfyldt.
Denne ændring forhindrer, at forældre risikerer at miste mulighed for at få tidsubegrænset opholdstilladelse, hvis de vælger at passe et sygt barn.
5. Ændring af udvisningsreglerne
Børnerådet har tidligere tidligere foreslået, at der altid laves en børnesagkyndig udredning af barnet og tilknytningen til den udvisningstruede forælder, inden der træffes afgørelse om udvisning. I beslutningen om en eventuel udvisning, skal der tages hensyn til, hvad der vil være bedst for barnet, som statueret i Børnekonventionens artikel 3.
Børnerådet havde desuden gerne set, at unge under 18 år, der begår kriminalitet, ikke kan udvises af Danmark. I stedet bør servicelovens kapitel 11 om særlig støtte til børn og unge finde anvendelse på børn og unge, der ikke er danske statsborgere, på samme vis som serviceloven gælder for andre børn i Danmark. Rådet gør i den forbindelse opmærksom på, at FN’s Konvention om Barnets rettigheder gælder alle børn i Danmark.
6. Kompetence til at udstede langtidsvisa i sager om opholdstilladelse med henblik på adoption
Børnerådet er positiv over for den foreslåede ændring, såfremt den nedsætter sagsbehandlingstiden.