Open menu Close menu

Børnerådet har spurgt over 2.000 børn i 7. klasse om deres holdning til den kommende folkeskolereform. Omkring fire ud af ti elever i 7. klasse tror, at deres skole bliver dårligere efter folkeskolereformen. Kun hver sjette tror, at den bliver bedre. Børnene efterspørger mere information om reformen.

Undersøgelsen tegner et billede af en stor gruppe elever, der ikke er tilstrækkeligt informeret om reformen, og som er overvejende skeptiske over for, hvad den vil betyde for deres skole.

Undersøgelsen viser, at mange børns viden om reformen er begrænset. Hver fjerde har enten kun hørt lidt om reformen – eller slet ikke noget. Meget tyder desuden på, at børnenes kendskab til reformen begrænser sig til det faktum, at de skal være længere tid i skole.

Undersøgelsen viser samtidig, at 41 pct. af børnene tror, at skolen bliver dårligere efter reformen, mens blot 16 pct. af dem tror, at skolen bliver bedre. Den udbredte skepsis handler primært om det øgede timetal. Undersøgelsen viser dog samtidig, at børnene generelt er glade for at gå i skole. 79 pct. af eleverne i 7. klasse har svaret, at de altid eller for det meste er glade for at gå i skole.

Fejl ved indlæsning af Partial View script (fil: ~/Views/MacroPartials/Faktaboks.cshtml)

Om undersøgelsen

Analysen bygger på en spørgeskemaundersøgelse i Børnerådets Børne- og Ungepanel samt opfølgende gruppeinterview med 20 børn, der går i 7. klasse. Spørgeskemaundersøgelsen er gennemført i november 2013, og de opfølgende interview er lavet i foråret 2014.

Relateret viden

Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.
Skole og uddannelse

Børnerådet støtter ambitionen om en styrket FGU

Børnerådets bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om forberedende grunduddannelse, lov om institutioner for forberedende grunduddannelse og forskellige andre love (Mere fleksible rammer til at tilrettelægge forberedende grunduddannelse, smidigere overgang til den forberedende grunduddannelse, forbedrede muligheder for elever på erhvervsgrunduddannelsen og bedre rammer om forberedende grunduddannelse)
Skole og uddannelse

Børns faglige og trivselsmæssige udfordringer kan hverken testes eller straffes væk

Børnerådets bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne- og ungeydelse (Ophævelse af revisionsbestemmelse)
Skole og uddannelse

Debatindlæg: Antifraværs-strategi skal sikre børn og unges ret til undervisning og trivsel

Antallet af børn og unge med langvarigt skolefravær når nye højder. Det er en bunden opgave at få indrettet vores skoler, så alle børn og unge vælger skolen til. Og går det skævt, skal skolen straks stå klar med en hjælpende hånd, så barnet eller den unge kan hjælpes tilbage i fællesskabet.
Skole og uddannelse

Børnerådet bakker op om afskaffelse af uddannelsesparathedsvurdering til fordel for en målrettet skole og vejledningsindsats

Børnerådets bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal indsats for unge under 25 år og forskellige andre love (afskaffelse af uddannelsesparathedsvurdering, udvidelse af den sammenhængende plan for vejledning og afskaffelse af krav om studievalgs-portfolio).