Materiale om mobning

Unge handler på digital mobning (2015)

Unge handler på digital mobning (2015)

Når unge oplever mobning på nettet, reagerer over trefjerdedele. Det viser en landsdækkende undersøgelse fra Børnerådet blandt 2.000 elever i 7. klasse. Undersøgelsen viser også, at jo mere unge er tilstede på de sociale medier, jo oftere er de udsat for mobning.

Hent Børnerådets Børneindblik: 'Unge handler på digital mobning'.

Pixirapport: Unge og medier (2014)

Pixirapport: Unge og medier (2014)

Pixirapport nr. 2/2014: unge og medier er anden rapport til eleverne i Børne- og Ungepanelet. Denne udgave handler om elevernes forhold til medier. I rapporten kan du blandt andet læse om de unges mobilvaner, hvor meget tid de bruger på medier, og hvad de gør ved mobning på nettet. Pixirapporten indeholder også diskussionsspørgsmål om medier, som man kan diskutere i klassen.

Læs Pixirapporten: 'Unge og medier'.

Folkeskoleoplevelser og valg af ungdomsuddannelse (2013)

Unge, der går på en erhvervsskole eller produktionsskole, er oftere blevet mobbet i folkeskolen end unge, der vælger gymnasiet. Det viser en ny undersøgelse fra Børnerådet blandt cirka 4.500 børn og unge i Roskilde Kommune. Undersøgelsen viser også, at der er større sandsynlighed for, at de unge er ensomme eller oplever deres ungdomsuddannelse som spild af tid, hvis de er blandt de børn, der ofte er blevet mobbet i folkeskolen.

Læs analysenotatet: Folkeskoleoplevelser og valg af ungdomsuddannelse

Om venskab, drilleri og mobning (2009)

Når børn mobber hinanden, mobber de med meget personlige ting. Der mobbes mest i klasseværelset, og der er meget stor forskel på, hvordan de voksne reagerer på pige- og drenge mobning.

Læs rapporten 'Om venskab, drilleri og mobning'.

Mobning og konflikt - en undersøgelse i 9. klasse (2006)

Mobning og konflikt - en undersøgelse i 9. klasse (2006)

Skoleledelsen, lærerne og eleverne er ikke klædt godt nok på, når hverdagens konflikter skal løses i skolen. Det viser denne undersøgelse, der også sætter fokus på sammenhængen mellem mobning, konflikter og vold, lærernes håndtering af konflikter i skolen samt elektronisk mobning.

Læs rapporten 'Mobning og konflikt - en undersøgelse af 9. klasse'.

Mobning 2004 - En undersøgelse i 7. klasse (2004)

Færre børn bliver mobbet i skolen i dag end for fem år siden. Men den gruppe af børn, der bliver mobbet ofte, er desværre ikke blevet mindre. Ca. hver 5. elev har på et tidspunkt i sin skoletid følt sig mobbet af en lærer. Og forældrenes attitude og omtale af andre mennesker har stor betydning for, hvor meget deres børn mobber andre. Det viser Børnerådets og DCUM's undersøgelse.

Læs rapporten 'Mobning'.

Læs rapporten 'Mobning' i kort udgave.

Mobbedreng (1999)

Mobbedreng er skrevet til skolefolk, som gerne vil gøre noget ved grove drillerier. Bogen indeholder 108 sider med skolereportager, personlige fortællinger, mobbeteori, mobbetal og historier om mobbekampagner i Norge og Sverige. I bogen er der indlagt en CD med mobbesangen 'Når du er færdig med at grine'.

Bogen kan lånes på biblioteket eller købes hos boghandlen.

Det handler om værdighed - Børnerådets bud på en offentlig mobbepolitik (1999)

Børnerådet mener, at der også fra politisk side kan gøres noget mod mobning. Derfor har vi samlet en række forslag og sendt dem til relevante politikere. Gennemgående for forslagene er, hvorledes vi sikrer ansvar, viden og engagement i arbejdet mod mobning i skolerne.

Læs resumeet.