Open menu Close menu

Generelt bemærker Børnerådet det meget store antal standardiserede og obligatoriske tests, der med tiden er blevet indført i folkeskolen. Det bekymrer rådet, fordi fokus på barnet som et unikt, selvstændigt og ansvarligt menneske kan forsvinde i en automatiseret målekultur. Gode, relevante tests på det rigtige tidspunkt er et vigtigt redskab, hvorimod ureflekteret brug kan medvirke til marginalisering af elever, der ikke passer ind i normen.

Børnerådet kan tilslutte sig den foreslåede ændring af § 18, stk. 2, hvor det præciseres, at alle elever i folkeskolen har ret til at udvikle sig fagligt og socialt og trives i skolens faglige og sociale fællesskaber, og at ansvaret for dette påhviler skolens leder.

Børnerådet hilser forslagene om ordblindetest på 3. klassetrin og om retskrav på ordblindetest på 4. klassetrin velkomne. Det bør dog fremgå af § 3, stk.2, at testen på 4. trin også skal foretages på elevens forslag, ikke alene forældrenes. Dermed inddrages eleven i beslutningsprocessen, ligesom det sker efter § 3, stk.1, om testen på 3. klassetrin.

Relateret viden

Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.

Børnerådet støtter ambitionen om en styrket FGU

Børnerådets bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om forberedende grunduddannelse, lov om institutioner for forberedende grunduddannelse og forskellige andre love (Mere fleksible rammer til at tilrettelægge forberedende grunduddannelse, smidigere overgang til den forberedende grunduddannelse, forbedrede muligheder for elever på erhvervsgrunduddannelsen og bedre rammer om forberedende grunduddannelse)
Skole og uddannelse

Børns faglige og trivselsmæssige udfordringer kan hverken testes eller straffes væk

Børnerådets bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne- og ungeydelse (Ophævelse af revisionsbestemmelse)
Skole og uddannelse

Debatindlæg: Antifraværs-strategi skal sikre børn og unges ret til undervisning og trivsel

Antallet af børn og unge med langvarigt skolefravær når nye højder. Det er en bunden opgave at få indrettet vores skoler, så alle børn og unge vælger skolen til. Og går det skævt, skal skolen straks stå klar med en hjælpende hånd, så barnet eller den unge kan hjælpes tilbage i fællesskabet.
Skole og uddannelse

Børnerådet bakker op om afskaffelse af uddannelsesparathedsvurdering til fordel for en målrettet skole og vejledningsindsats

Børnerådets bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal indsats for unge under 25 år og forskellige andre love (afskaffelse af uddannelsesparathedsvurdering, udvidelse af den sammenhængende plan for vejledning og afskaffelse af krav om studievalgs-portfolio).
Skole og uddannelse