Open menu Close menu

Børnerådet bakker op om den foreslåede taxameterbaserede model for tilskud til specialundervisning, idet tildelingen af midler netop udmøntes ud fra konkrete opgjorte specialundervisningselever. Det er Børnerådets opfattelse at årsopgørelsen pr. d. 5.9. er en kendt model som fungerer rigtig godt, idet den giver skolerne frihed i deres tilrettelæggelse, både pædagogisk og personalemæssigt, samt en fleksibilitet i forhold til ikke at skulle lave ansøgninger for hver enkelt elev. En enklere model vil komme eleverne til gode, fordi resurserne i højere grad vil kunne bruges i det pædagogiske arbejde frem for til det administrative arbejde, der ligger i at lave ansøgninger for hver enkelt elev.

Børnerådet ser positivt på muligheden for, at elever kan aflægge prøver i dansk og matematik på skoler, hvor man ellers ikke har været prøveholdende. Rådet ser dette som en logisk konsekvens af adgangskravet til erhvervsuddannelserne. Ligeledes bakker Børnerådet op om muligheden for at frie fagskoler på deres almene kurser kan afholde enkeltfagsprøver i fagene dansk og matematik som folkeskolens 9. og 10. klasseprøver.

Børnerådet undrer sig over, at man i nærværende lovforslag generelt benytter begrebet ”en pædagogisk psykologisk udtalelse” frem for ”en pædagogisk psykologisk vurdering”, som er det begreb, der benyttes i folkeskoleloven, når et barn skal tilbydes specialundervisning i mere end 9 timer om ugen. Til dette begreb knytter der sig nogle klare formkrav, og Børnerådet stiller spørgsmålstegn ved, hvorfor samme formkrav – og samme begreb – ikke skal gælde i lov om friskoler og private grundskoler.

Relateret viden

Her kan du se de seneste nyheder, høringssvar og materialer om samme emne.

Børnerådet støtter ambitionen om en styrket FGU

Børnerådets bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om forberedende grunduddannelse, lov om institutioner for forberedende grunduddannelse og forskellige andre love (Mere fleksible rammer til at tilrettelægge forberedende grunduddannelse, smidigere overgang til den forberedende grunduddannelse, forbedrede muligheder for elever på erhvervsgrunduddannelsen og bedre rammer om forberedende grunduddannelse)
Skole og uddannelse

Børns faglige og trivselsmæssige udfordringer kan hverken testes eller straffes væk

Børnerådets bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne- og ungeydelse (Ophævelse af revisionsbestemmelse)
Skole og uddannelse

Debatindlæg: Antifraværs-strategi skal sikre børn og unges ret til undervisning og trivsel

Antallet af børn og unge med langvarigt skolefravær når nye højder. Det er en bunden opgave at få indrettet vores skoler, så alle børn og unge vælger skolen til. Og går det skævt, skal skolen straks stå klar med en hjælpende hånd, så barnet eller den unge kan hjælpes tilbage i fællesskabet.
Skole og uddannelse

Børnerådet bakker op om afskaffelse af uddannelsesparathedsvurdering til fordel for en målrettet skole og vejledningsindsats

Børnerådets bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal indsats for unge under 25 år og forskellige andre love (afskaffelse af uddannelsesparathedsvurdering, udvidelse af den sammenhængende plan for vejledning og afskaffelse af krav om studievalgs-portfolio).
Skole og uddannelse